Surmaga lõppenud kukkumine tornkraanast pärast kokkupõrget
Jagame 2022. aastal Hollandis juhtunud tööõnnetuse analüüsi.
Õnnetusjuhtumi koha kirjeldus
Uute kortermajade kompleksi ehitusplats kesklinnas.
Ohver (töökoht või talitus)
Kahekümne nelja aastane tornkraana juht, kes just lõpetas päevase vahetuse.
Õnnetusjuhtumi kirjeldus
Juht lahkus juhikabiinist ja sisenes lifti, et alustada laskumist. Laskumise ajal tabas lifti teise tornkraana nool. Löögi tagajärjel tuli lift kraana masti küljest lahti ja kukkus üle 50 meetri, põhjustades kraanajuhi kohese surma.
Õnnetusjuhtumi põhjused
Otsene põhjus
- Ülemises asendis olles asus tornkraana 1 lift (ja rööbas) tornkraana 2 tööpiirkonnas (pöördeulatuses).
Täiendavad põhjused
- Kokkupõrkeoht oli ehitajale ja kraanajuhtidele teada, kuid piisavaid ennetusmeetmeid ei võetud.
- Kraanale 2 ei olnud paigaldatud direktiivi 2007/1004/EÜ II lisa punktis 3.2.1 osutatud tehnilist varustust, näiteks kokkupõrke vältimise süsteemi või töötsooni piirajat.
- Kui kraanajuht oli juhikabiinis, langetati lift kokkupõrke vältimiseks kümme meetrit allapoole. Kraanajuhtidel oli suuline kokkulepe, et liftiga tõusmisel või laskumisel hoiatatakse üksteist raadiosaatja teel. Teadmata põhjusel hakkas kraanajuht pärast vastava teate edastamist laskuma alles umbes 10 minutit hiljem. Teise kraana juht ei osanud arvata, et lift on ikka veel ülemises asendis. Tema kraananoole liikumist õigeaegselt peatada ei õnnestunud. Raadioühenduses esines regulaarselt rikkeid.
- Kraana 1 lifti asendit muudeti 7 kuud enne õnnetusjuhtumit. Selle esialgne asukoht oli ehitusprotsessi hilisemas etapis liiga lähedal tellingutele. Lifti esialgne asukoht ei olnud kraana 2 tööpiirkonnas.
- Pärast kraana 1 lifti ümberpaigutamist ei teostatud kohustuslikku (välist) kontrolli.
- Neli kuud pärast lifti ümberpaigutamist paigaldati ehitusplatsile kraana 2. Teineteise tööpiirkonnas töötamise riskianalüüsi ei teostatud.
- Õnnetuse hetkel oli kraana 2 nool välja sirutatud gravitatsioonijõu tasakaalustamiseks, kuna kraana transportis betoonelementide plokki (3700 kg). See suurendas noole tööraadiust.
Ennetusmeetmed
- Kokkupõrgete vältimiseks veenduge, et teised tööseadmed ei jääks tornkraana noole tööpiirkonda. Kui see ei ole võimalik, võtke kokkupõrke vältimiseks tehnilised meetmed, näiteks kasutage kokkupõrke vältimise süsteemi.
- Hinnake seda kokkupõrkeohtu uuesti pärast seda, kui tornkraana või selle osade (näiteks lifti) asendit on muudetud või kui kasutatakse lisakraanat.
Saadud õppetunnid
Üldjuhul ei tohiks suuri riske töökohal ennetada ainult inimfaktorite abil. Riskirühma kuuluvate töötajate ühekordne otsustusviga ei tohiks viia mitme ohutustõkke mittetoimimiseni ja surmavate tagajärgedeni.
Praegu lisab Holland olemasolevasse tornkraanade ülevaatusgraafikusse kohustusliku kokkupõrke tehnilise vältimise sätte. Need kontrollid on seadusega kohustuslikud.