Avaleht / Uudised

Palk on oluline, avatud suhtlus olulisem

14.07.2020


Valdkondades, kus töötajate põhipalka on kärbitud ja pole teada, milliseks kujuneb edasine teenistus, aitab pingeid tasandada avatud suhtlus töötajate ja tööandjate vahel.

Olla tänulik ja õnnelik, et töökoht on alles, kuigi palka on vähendatud? Või olla nördinud ja rahulolematu, unistades paremast töökohast ning heietades lahkumismõtteid, kuigi võimalused on kasinad? Seesugune vastandlike tunnete pendlilöök on tabanud töötajaid, kelle palka on pidanud tööandja pandeemiast tingitud majanduskaose tõttu kärpima. Kui töökoha uksed on kinni, majandustegevus seiskunud ja töötajad istuvad kodus, siis pole pääsu ega ka põhjust nuriseda, kui kolmandik palgast kaob. Apollo Kino Baltikumi tegevjuht Kadri Ärm ütleb, et nende töötajad reageerisid palgamuudatusele mõistvalt.

„Loomulikult tekkis nädalate möödudes küsimusi, eelkõige teemal, kaua uued tingimused kehtivad, kuid selle üle sai arutletud. Mis saab edasi, on veel vara öelda, sest kinod avati alles 5. juunil.“ Hetkel pileteid müüakse ja need kinotoolid, mida piirangud võimaldavad (50% täituvust, mitte rohkem kui 100 inimest saalis), ka täituvad. „Milliseks kinokülastus suvel kujuneb, saab paremini prognoosida lähinädalatel. Sellest tulenevad ka järgmised otsused,“ selgitab Kadri Ärm, täpsustades, et alates kinode sulgemisest 13. märtsil pole paljudel töötajatel, eriti klienditeenindajatel, olnud (piisavalt) tööd. „See selgitab palgakärpeid. Kuna Apollo Kino kollektiiv on parasjagu suur ― ligi sadakond töötajat ―, siis kahe ja poole kuuse vaikelu jooksul on töötajaid ka mujale liikunud. Laias laastus elasime eriolukorra stabiilselt üle, olnud täis tegutsemistahet ja positiivsust ootuses, et normaalne töökeskkond taastub ja kliendid naasevad kinodesse.“ Tegevjuhi arvates on nende töötajad olukorda arvestades oma tööle ja tööandjale väga lojaalsed olnud.

Töötajad nõustusid, kuid virisevad

Erimööbli tootmisega tegeleva perefirma Sofahouse OÜ üks omanikest Aavo Urm nendib, et nende ettevõttesse jõuab majanduslöögi mõju paar kuud hiljem, sest täidetakse varasemaid tellimusi. Suure osa projekte on kliendid edasi lükanud ja käive üle 30% kukkunud.

„Meie eritellimusmööblist, mida valmistame laevadele, hotellidele, baaridele, restoranidele jms, läheb 95% välismaale,“ selgitab Urm, kes pole hetkel veel töötajatest kedagi koondanud. „Loodame, et ei pea seda ka tegema. Töötajaid on 23-25. Palka langetasime, töötame ühe päeva nädalas vähem. Kasutame töötukassa ja riigi poolt pakutud abipaketti ning püüame ise vastavalt võimalustele oma inimestele raha juurde maksta, et nad saaksid vääriliselt ära elada.“

Palgalangetusega neil Urmi kinnitusel probleeme ei tekkinud, kõik töötajad olid sellega nõus, sest said nädalas ühe tööpäeva vabaks. See ei tähendanud, et kui on 30% vähem tööd, siis langes sama numbri võrra ka palk. „Ma ei pea oma inimestele 30% vähem palka maksma, kui suudan ja saan seda rohkem teha, sest varasemad projektid veel toimivad. Järgmine ja ülejärgmine kuu saavad meil ilmselt olema raskemad.“

Vaatamata ettevõtte pingutustele ja selgitustele kipuvad töötajad virisema. „Üksikud on ehk võib-olla mõistnud, milline on ettevõtja olukord, palgakulu ja riigimaksud,“ tõdeb Urm, kelle ettevõttes ei valitse tavapärane hierarhia, sest enamik töötajaid peab erinevaid töid oskama ja tegema ning kaasa aitama, kui midagi on vaja muuta, parandada või ümber teha.

„Me üritame mõista töötajate arusaamu, seisukohti ja ootusi. Kui palju see õnnestub, on iseküsimus, sest alati tahetakse rohkem saada,“ tõdeb Ulm, nentides samas, et töötajad on ka aru saanud, et kui täna uksest välja jalutad, siis väga lihtsalt kellegi teise uksest sisse ei astu. „Üritame tasa ja targu kõik üheskoos edasi liikuda.“

Rahavajadus või töökaotuse hirm?

Kadri Seeder, Palgainfo Agentuuri juht ja analüütik, OÜ Tark tööandja juhatuse liige:

„Paljudel töötajatel on palgad kukkunud, aga mitte kõigil, sest kõiki sektoreid ei saa ühte patta panna. E-kaubandus on kasvanud, kuid spetsialiseeritud kauplused said löögi. Samas supermarketite ketid, kus suudeti kohe e-kaubandus käima tõmmata, mitte niivõrd. Ettevõtted on hästi erinevad, toitlustuses ja turismis olid väga suured kukkumised. Tööstuses toimuvad mõjud pikema vinnaga, mis võivad ilmneda hiljem. Võitnud on puhastusainete tootjad, maaletoojad ja hulgimüüjad, kelle müügid ja mahud on kasvanud.

Kui töötajate palka vähendatakse Töölepinguseaduse §37 kohaselt, mille järgi praegu ka hüvitisi makstakse, siis töötasu võib kolmeks kuuks kuni 12kuulise ajavahemiku jooksul vähendada juhul, kui tööd varasemas mahus anda ei ole. Hüvitisi saab maksta kolm kuud, kuid otsuses peab olema kirjas, millal töötasu uuesti üle vaadatakse. Seejuures on töötajal õigus tööleping ka lõpetada.

Seega tuleneb seadusest, kauaks töötasu võib vähendada, aga alati võib sõlmida uue töötasu kokkuleppe. Kolme kuu möödudes teha töötajale uus numbriline ettepanek, kui varasemat palka ei õnnestu taastada. Siis sõltub pooltevahelisest kokkuleppest, mis on töötajale kaalukam: rahavajadus või töökoha kaotuse hirm.

Tegime äsja koos CVKeskus.ee-ga töötajate küsitluse ja oleme olukorda arutanud erinevate tööandjatega. Selgus, et väga oluline on avatud suhtlemine töötajatega.

Juhtidel on seis väga keeruline – nad ei tea öelda, mis juhtub kahe kuu pärast. Loomulikult tahavad töötajad teada, millal varasem palganumber taastub. Kui me oleme tööandjatelt prognoose küsinud, siis neil on paari kuu või poole aasta pärast toimuvat ülikeeruline ette näha, sest väga paljudest erinevatest teguritest sõltub, kas ja kui kiiresti kõik taastub. Seetõttu on juhid kehvas rollis. Kui muidu on neil visioon, nägemus ja prognoosid, siis praegu – kellel jagub julgust töötajatele öelda, et ta ei tea, mis saama hakkab? Ja kas töötajad mõistavad, mis olukorras on praegu tööandjad ja juhid? Kui palju on neil reserve ja ressursse, et varudest palgakulusid katta? Mõlemal poolel on olukord keeruline.

Mina soovitan avatud suhtlemist. Tuleb oma hirmudest rääkida, sest juht ei pea olema imeinimene, kes võtab kogu koorma enda kanda. Hästi palju on vaja teha ebamugavaid otsuseid, mis kipuvad ka töömoraali alla viima. Inimesed ei tea, kes on järgmine koondatu. Tuleks omavahelisi suhteid hoida ja avatult rääkida, millised on erinevad stsenaariumid. Võtta hirme maha ja selgitada ka seda, milliseks töötajate sissetulekud järgnevatel kuudel võiksid kujuneda ja mille poole firma püüdleb.“

Tegevusala mõjutas palgamuutust

Palgainfo Agentuur koos CVKeskus.ee-ga küsitles aprillis ligi 700 tööandjat. Uuringust selgus, et 61% tööandjatest polnud ajavahemikus veebruarist aprillini põhipalka muutnud. 14% on neid tõstnud ja 25% langetanud. Rohkem oli põhipalka tõstetud panganduses ja kindlustuses, riigiasutustes, tervishoius, sotsiaalhoolekandes ja jaekaubanduses, kus see kasvas valdavalt 5–10%.

Uuringus osalenud majutuse, toitlustuse ja turismiettevõtetest oli töötajate põhipalku langetanud 62% vastajatest. Rohkem oli põhipalku vähendatud ka meedia ja ajakirjanduse, haldus- ja abitegevuste ning kultuuri, spordi, meelelahutuse ja vaba aja tegevusaladel, kus see oli valdavalt 21–30%, seejuures mitmetes ettevõtetes ka suurem.

Lähikuudel (uuringu tegemise hetkel, ehk aprill–juuni) kavatses töötajate põhipalku tõsta 5% tööandjatest, kuid 16% plaanis hoopis vähendada. 53% seevastu ei kavatsenud põhipalku muuta. 27% ei osanud öelda, mida nad ette võtavad. Enamikus organisatsioonides puudutas põhipalkade langus kõiki töötajaid, jäädes 21–30% piiresse.

Statista avaldas 31. mail Saksamaal, Ühendkuningriikides ja Ameerika Ühendriikides korraldatud küsitluse andmed, kuivõrd on pandeemia mõjutanud viimase nelja nädala jooksul inimeste sissetulekuid. Selgus, et 41% Saksamaa, 48% Ühendkuningriikide ja 34% USA töötajatest on kaotanud 10-25% sissetulekutest.

Seejuures on Saksamaal 29%, Ühendkuningriikides 19% ja USAs 20% töötajates vähenenud teenistus 25-50%. Täielikult on sissetulekuta jäänud aga 5% sakslastest, 7% inglastest ja 13% ameerikastest.

Tagasi
Palk on oluline, avatud suhtlus olulisem
Võta ühendust

Teksti suurus

Reavahe suurus

Kontrastsus

Ligipääsetavusest

Tooelu.ee loomisel on peetud silmas, et siin avaldatav info oleks kättesaadav ja kasutatav võimalikult paljudele inimestele.

Loe lisaks