21. septembril kogunesid Tööinspektsioon, Politsei- ja Piirivalveamet ja Transpordiamet, et kontrollida raskeveokite seisukorda, juhtide töö- ja puhkeaega ning muid nõudeid. Järelevalve protsessi vaatlesid kõrvalt ka Belgia, Saksamaa ja Poola ametnikud. Plaan paika ja kontroll võib alata.
Osa politseinikke sõidab kontrollkoha ümbruses ja juhatab sõidukeid parklasse. Veok, mille kastist vilja maha pudeneb, tõmbab juba kaugelt kontrollijate pilku ja esimese asjana palutakse juhil kaalumisele minna.
Iga ratta alla asetatakse kaal, millel olevaid numbreid kokku liites selgub, et teravilja täis sõiduk on lubatust raskem. Sõiduk ei tohi ületada tootja määratud täismassi. Lisaks sellele, et teekate kulub, ei mõju ülekaal hästi ka sõidukile. Seega peab juht koorma maha laadima või sõidu lõpetama. „Iga asja eest võetakse pea maha,“ ei ole juht rahul, et ei saa oma sõitu jätkata. Kontrollija noomib ka ebaviisaka koorma laadimise osas, sest sõites võivad terad lennelda kaasliiklejate suunas ja õigem oleks sõiduki äär enne sõitu puhastada.
Järgmisena vaadatakse üle sõidukijuhi töö- ja puhkeaeg. Üleväsinud sõidukijuht võib põhjustada õnnetuse ja panna ohtu ka kaasliiklejaid, mistõttu pööratakse järelevalve käigus sellele suurt tähelepanu. Sõiduaja ehk juhtimistegevuse arvestamiseks on kaks viisi - analoogsõidumeerik, mis salvestab info paberile või digitaalne sõidumeerik. Lisaks peab juht korrektselt iga päev kogu töö-, valmisoleku, vahe- ja puhkeaja registreerima. Küll aga avastati kontrolli käigus, et mitmed juhid olid sõidumeeriku näitu manipuleerinud. „Vanasti oleks kangelaseks saanud, kui rohkem tööd teed, aga nüüd keelatakse ja trahvitakse,“ räägib veokijuht nördinult.
Sõidukijuhtidele on seatud vastavad normid, sest pärast pikka järjestikust sõitu inimese reaktsiooni- ja tähelepanuvõime väheneb. Pärast 4,5 tunnist sõiduperioodi peab juht tegema vähemalt 45 minutit katkematu vaheaja või puhkama kahes osas 15 minutit ja 30 minutit.
Paraku peab tõdema, et järelevalve käigus kontrollitud sõidukitest olid suurel osal puudused, kellel leiti töö- ja puhkeaja nõuete rikkumine, kellel oli probleeme sõiduki tehnoseisundiga.
Kõik artiklid