Avaleht / Uudised

Tööõnnetus tootmisliinil

24.01.2020


Kell näitab varaseid hommikutunde, kuid see ei tähenda ööpäevaringselt töötavale tootmisliinile midagi. Ühest otsast lähevad toorikud sisse ja teisest otsast tuleb valmistoode välja, vahepeal on tosin erinevat masinat. Kahjuks valmistab tootmisliin täna aga toodet, mis ei sobi masinaga kuigi hästi, mis omakorda tähendab, et heal juhul ummistub pakkimismasin korra tunnis, tõenäolisemalt aga iga mõnekümne minuti järel. Iga ummistumine tähendab aga, et kogu pikk tootmisliin paisatakse kaosesse. Masina seiskamiseks on kaks võimalust – masina valmistaja poolt ettenähtud lahendus, et operaator läheb seadme puutetundliku operaatoriekraani juurde, sirvib läbi kolm lehekülge nuppe ja valikuid, kinnitab seiskamise valiku ja ootab kuni masin täielikult seisma jääb. Alternatiiv on vale aga lihtne – suur punane avariiseiskamise nupp peatab masina tööorganid koheselt, kuid ei lülita välja suruõhku, mille abil masin töötab. Samuti on ummistuse eemaldamiseks kaks võimalust, üks neist on õige, teine aga kiire ja lihtne. Õige oleks võtta pikka kruvikeerajat meenutav abivahend ning sellega ummistuse tekitanud detail eemaldada. Lihtsam on aga korraks käsi masinasse pista, detail käega lahti kangutada ja eemaldada.

Õhtupoolikul alanud 12 tunnise vahetuse lõpuni on jäänud veidi üle tunni ning operaator loodab juba varsti koju saada, kuid masin ummistub viimase poole tunni jooksul neljandat korda. Juba sisseharjunud liigutusega vajutab operaator avariiseiskamise nuppu, avab hooldusluugi ja haarab kinnijäänud detailist. Seekord ei olnud masin aga oma töökäiku lõpetanud, ning operaatori käsi jääb haaratsite vahele. Tagajärg ei ole iseenesest sellel hetkel veel kuigi hull – veritsev lõikehaav ja mõra sõrmeluus. Paar õmblust ja paar nädalat rahu ning parimal juhul taastub sõrme liikuvus täielikult.

Asi võtab aga ootamatu pöörde – adrenaliini jõul jõuab operaator puhkeruumini, vaatab veel korra veritsevat haava ja minestab. Selle tagajärjel kukub aga peaga vastu metallraami. Siiski on tal niipalju õnne, et juhuslikult puhkeruumist läbi astunud kolleeg kuuleb seda pealt, läheb asja uurima ning leidnud eest teadvusetu kolleegi ning kutsub kohe kiirabi.

Kuna tegemist on tööõnnetusega, jõuab juhtum Tööinspektsiooni inspektori kätesse. Visiidi käigus peab inspektor kontrollima üle kõik elementaarsed punktid, alates isikukaitsevahendite kasutamisest ja väljaõppe saamisest kuni tootmisliini ohutusvahendite töötamiseni. Inspektori jaoks on huvitavaks ääremärkuseks iseendale, et masina hooldusluugi küljes olevate ohutuslülitite kinnituskruvid näevad välja sedavõrd värsked, nagu oleksid need samal hommikul paigaldatud. Siiski on ohutuslülitid olemas ja töötavad, nii kui hooldusluuk avada, seiskub masin koheselt. Kõik tundub justkui korras olevat, ning õnnetuse saab kanda ebaõnne arvele.

Kaks nädalat hiljem külastab inspektor tootmishoonet uuesti. Põhjuseks ei ole järelkontroll, vaid hoopis uus õnnetus. Situatsioon on eelmisega pea identne – toodeti samu detaile, mis kippusid masinat ummistama. Samuti oli tegu öövahetuse varajaste tundidega. Siiski on sellel juhtumil üks kummastav erinevus. Kõikide tööde jaoks on vajalik elementaarne väljaõpe, kuid alati võib jääda kahtlus, kas inimene sai sellist väljaõpet ja kas ta sellest ka aru sai ning seda järgida oskas. Seekord juhtus õnnetus aga operaatoriga, kes oli eelmise õnnetuse operaatori välja koolitanud ning lisaks kirjutanud inspektorile ka eelmise õnnetuse kohta seletuskirja. Raske oleks leida inimest, kes oleks masina ohtudega paremini kursis.

Tööandja nentis, et tegemist ei ole murekohaga, mida saaks lahendada lihtsalt ettevaatlik olemisega. Leitud lahendus on iseenesest aga lihtsaimast lihtsam, samuti ka ülimalt väikeste kulutuste ja ümberehituste vajadusega. Hooldusluugile paigaldati ohutuslülitite asemel ankrulülitid, mis ei lase hooldusluuki avada enne kui masin on täielikult seiskunud, kõik töökäigud lõpetanud ning süsteemist jääksurve väljutanud. Nii ei ole operaatoril võimalik masina liikuvate osadeni jõuda enne kui masin on kindlalt seiskunud ja kõik ohud maandatud. Samuti on nüüdseks lisatud lihtsam peatamislüliti, mis ei seiska järsult kogu tootmisliini, vaid ainult antud masina.

Foto: Pixabay

Tagasi
Tööõnnetus tootmisliinil
Võta ühendust

Teksti suurus

Reavahe suurus

Kontrastsus

Ligipääsetavusest

Tooelu.ee loomisel on peetud silmas, et siin avaldatav info oleks kättesaadav ja kasutatav võimalikult paljudele inimestele.

Loe lisaks