Avaleht / Valdkonnapõhised juhendmaterjalid / Tekstiili- ja paberitööstus / Üldvibratsioon

Üldvibratsioon

Viimati uuendatud: 24.10.2012


Kahveltõstukit juhtides puututakse kokku vibratsiooniga, mis mõjub kogu kehale, kahjustades ennekõike selgroogu. Riskitakse valude tekkimisega nimmepiirkonnas, kuid ka diski prolapsi ja selgrookahjustustega.

Selgitage välja võimalikud probleemid

Et välja selgitada, kas ettevõttes on probleeme vibratsiooniga, peab üle vaatama kogu töökoha. Kahjustuste risk sõltub nii vibratsiooni tugevusest kui ka sellest, kui pika aja jooksul sellega kokku puututakse. Mida rohkem on puhkepause, seda väiksem on kahjustuste risk.

Risk on suurem, kui töötatakse sundasendis või ülakeha tuleb  sageli  pöörata. Kahjustuste riski suurendab ka sõiduki või seadme rappumine, mille põhjuseks võib olla ebatasane aluspind.

Ohtu võivad põhjustada järgmised olukorrad:

  • sõidukil  on halb vedrustus või ebamugav/kulunud iste
  • pikemaajaline sõitmine ebatasasel pinnal
  • sõitmine suurel kiirusel
  • koormaga tagurdamine.

Kõige suurema vibratsiooniohuga on seotud kahveltõstuki juhi töö.

Probleemide lahendamine

Kui kahtlustate, et  vibratsioonitase ületab lubatu, tuleb lasta vibratsioonitaset mõõta või hinnata. Kui vibratsioon ületab  0,5 m/s2, tuleb rakendada vibratsioonitaset vähendavaid abinõusid. Piirnormi 1,15 m/s2 ei tohi mingil juhul ületada. Asudes vibratsiooni vähendama, tuleb mõelda järgmistele aspektidele.

Aluspind
Hoidke põrandad ja liikumisteed korras ja vältige üle ebatasasuste sõitmist. Valige teeoludele sobiv kiirus.

Väiksemat vibratsiooni tekitavad tõstukid
Juba soetatud tõstukeid on raske kohandada, ostke seepärast edaspidi võimalikult madala vibratsioonitasemega tõstukid. Andmed vibratsiooni kohta peavad olema esitatud tarnijapoolses kasutusjuhendis.

Kontrollige regulaarselt, kas tõstuki vedrustus ja juhiiste on korras ja kas rataste rehvirõhk on sobiv.

Vibratsiooni summutav iste
Kasutage tõstukile sobivat vibratsiooni summutavat istet. Saadaval on uusi kahveltõstukeid ja uut tüüpi istmeid, mille puhul vibratsioonitase on tunduvalt madalam. Hoolitsege, et juhi selg oleks korralikult toetatud olenevalt liigutustest, mida ta peab tegema. Istet peab olema lihtne reguleerida nii edasi- kui ka tagasisuunas, seljatoe kaldenurga suhtes ning vastavalt juhi kaalule. Võimaluse korral peaks reguleeritav olema ka istme nimmepiirkonda toetav osa, sest korralik nimmepiirkonna toetus on väga oluline. Ka rool ja juhtkangid peaksid olema kohandatud juhile sobivaks.

Piirake vibratsiooniga kokkupuutumise aega
Kui vibratsiooni ei ole võimalik summutada, tuleb vähendada aega, mille kestel peab juht vibratsiooniga kokku puutuma.

Tagurdamine
Vältige kahveltõstukitega vms sõidukitega tagurdamist.

Lisateave üldvibratsiooni kohta

Valik materjalidest on koondatud tööelu portaali vibratsiooni teemalehele.

Külastusi 3021, sellel kuul 3021

Võta ühendust

Teksti suurus

Reavahe suurus

Kontrastsus

Ligipääsetavusest

Tooelu.ee loomisel on peetud silmas, et siin avaldatav info oleks kättesaadav ja kasutatav võimalikult paljudele inimestele.

Loe lisaks