Avaleht / Valdkonnapõhised juhendmaterjalid / Teedeehitus ja pinnasetööd / Üldvibratsioon

Üldvibratsioon

Viimati uuendatud: 19.09.2016


Sõidukit või masinat juhtides võib kokku puutuda vibratsiooniga, mis mõjub kogu  kehale, kahjustades ennekõike selgroogu.

Selgitage välja võimalikud probleemid

Hinnates ettevõtte  üldvibratsiooniga seotud probleeme, tuleb üle vaadata kogu töökoht.

Kui kasutatakse sõidukeid, mille üldvibratsioonitase on kasutusjuhendi järgi kõrgem kui 0,5 m/s2, peate teostama täpsema analüüsi. Kahjustuste riski mõjutab nii vibratsiooni tugevus kui ka vibratsiooniga kokkupuute aeg. Kahjustusi võivad tekitada nii tugevalt vibreerivad sõidukid, mida kasutatakse lühemat aega, kui ka nõrgema vibratsiooniga sõidukid, mida kasutatakse pikemat aega. Mida rohkem puhkepause, seda väiksem risk.  

Kahjustuste risk on suurem, kui töötatakse külmas õhus,  sundasendis või kui peab tihti selga pöörama. Kahjustuste riski suurendab ka rappumine, mille põhjuseks võib näiteks olla ebatasane pinnas.  Risk on suurem ka sõidukite puhul, millel puuduvad õhkkummid.
 
Suurima vibratsiooniohuga seadmed  on teerullid, asfaldifreesid, masinad, millele on külge monteeritud lööktrell, pinnasetöötlemismasinad, vaiade rammijad jms.

Probleemide lahendamine

Kui kahtlustate, et  vibratsioonitase ületab lubatu, tuleb lasta vibratsioonitaset mõõta või hinnata. Kui vibratsioon ületab  0,5 m/s2, tuleb rakendada vibratsioonitaset vähendavaid abinõusid. Piirnormi 1,15 m/s2 ei tohi mingil juhul ületada. Asudes vibratsiooni vähendama, tuleb mõelda järgmistele aspektidele..

Väiksemat vibratsiooni tekitavad masinad
Juba soetatud masinaid on raske kohandada. Seega ostke edaspidi väikseimat vibratsiooni tekitavaid masinaid. Tarnijapoolses kasutusjuhendis peavad olema esitatud andmed vibratsiooni kohta.

Ehitusmasinate vedrustus ei ole alati korralik. Seepärast on sõiduki rehvidel vibratsioonile suhteliselt suur mõju. Hoolitseda tuleb, et rehvid ja rehvirõhk oleksid sobivad.

Vibratsiooni summutav iste
Kasutage sõiduki jaoks sobivat vibratsiooni summutavat istet. Saadaval on uut tüüpi istmeid, mille puhul vibratsioonitase on tunduvalt madalam. Juhi selg pea olema korralikult toetatud olenevalt liigutustest, mida ta peab tegema. Istet peab olema lihtne reguleerida nii edasi- tagasisuunas kui ka seljatoe kaldenurga suhtes. Võimaluse korral peaks reguleeritav olema ka istme nimmepiirkonda toetav osa.

Piirake vibratsiooniga kokkupuutumise aega
Kui vibratsiooni ei ole võimalik vähendada, tuleb vähendada aega, mille kestel peab töötaja vibratsiooniga kokku puutuma.

Lisateave üldvibratsiooni kohta

Vaata tööelu portaali vibratsiooni teemalehte.

Õigusakt: määrus „Töötervishoiu ja tööohutuse nõuded vibratsioonist mõjutatud töökeskkonnale, töökeskkonna vibratsiooni piirnormid ja vibratsiooni mõõtmise kord“.

Külastusi 2695, sellel kuul 2695

Võta ühendust

Teksti suurus

Reavahe suurus

Kontrastsus

Ligipääsetavusest

Tooelu.ee loomisel on peetud silmas, et siin avaldatav info oleks kättesaadav ja kasutatav võimalikult paljudele inimestele.

Loe lisaks