COVID-19 ja töösuhted
- COVID-19 on viirusnakkushaigus, mis levib inimeselt inimesele piisknakkuse kaudu, peamiselt lähikontaktist nakkusohtliku inimesega.
- SARS-CoV-2 kuulub bioloogiliste ohutegurite kolmandasse ohurühma.
- Tööandja peab riskianalüüsi käigus kindlaks määrama töötaja nakatumisohu laadi, suuruse ja kestuse.
Infomaterjalid
- COVID-19 ABC 2022
- Vaktsineerimise infoleht
- Töötasu vähendamine
- Tööandja õigused ja kohustused: Maskide kandmise ja vaktsineerimistõendi nõue töötajalt (Meeli Miidla-Vanatalu, 06.08.2021)
Artiklid
- Kuidas saaksime oma töötajaid vaktsineerima julgustada?
- Mask, visiir või kogukonnamask - mida saan teha enda tervise kaitseks, ilma, et peaksin töösuhte lõpetama?
- Töötaja kardab vaktsineerimist tervislikel põhjustel, mida saame tööandjana edasi teha ning kas ja mil määral saab meile abiks olla töötervishoiuarst?
- Kui mu töökoht eeldab vaktsineerimist, aga ma ei soovi vaktsineerida, kas saan ülesütlemise korral hüvitist?
- Kas tööandja võib töötaja käest küsida vaktsineerimise või koroonaviiruse läbipõdemise kohta tõendit?
- Kas tööandja tohib küsida, kas ja millise vaktsiiniga mind vaktsineeriti?
Terviseamet:
- Vaktsineeri.ee
- COVID-19 infoleht
- Olen COVID-19 haigestunu lähikontaktne
- Olen nakatunud või kahtlustan COVID-19sse haigestumist
- Video: "Kuidas teha SARS-CoV-2 antigeeni kiirtesti?"
Kriis.ee:
COVID-19 ja töösuhted
Töötaja peab olema teadlik kõigest sellest, mis puudutab töökeskkonna terviseriske, ettevaatusabinõusid bioloogiliste ohutegurite mõjust hoidumiseks, hügieeninõudeid, isikukaitsevahendite kasutamist, ohuolukorra vältimist ja tegutsemist õnnetusohu korral. See tähendab, et pärast riskianalüüsi korraldamist või uuendamist ning uute meetmete kasutuselevõtmist tuleb neist ka töötajaid teavitada. Kui töötajad ei tea, miks mingid meetmed on kasutusele võetud või miks tööandja on uued reeglid kehtestanud, siis tekitab see arusaamatusi. Seega on oluline tööandjapoolne selgitamine, miks on vaktsineerimine oluline ning mis on järgnevad tegevused, kui töötaja ei soovi vaktsineerimist.
Vabariigi Valitsuse 05.05.2000 määruse nr 144 „Bioloogilistest ohuteguritest mõjutatud töökeskkonna töötervishoiu ja tööohutuse nõuded“ (edaspidi määrus) § 6 lõike 2 punkti 7 kohaselt tuleb juhul, kui ohtu pole võimalik sama määruse §-s 5 nimetatud abinõudega kõrvaldada, töötajate terviseriski vähendama võimalikult madala tasemeni, tagada vaktsineerimise võimalus töötajatele, kes puutuvad kokku bioloogiliste ohuteguritega, mille vastu on olemas tõhus vaktsiin.
Kui riskianalüüsi tulemustest nähtub, et vaktsineerimine on teatud sektorites või tegevusalade puhul eriliselt oluline (nt tervishoid, hooldekodud) ning teised meetmed ei ole piisavalt tõhusad töötajate või klientide/patsientide tervise kaitseks, võib olla põhjendatud vaktsineerimine.
Tööandja peab konsulteerima töötervishoiuarstiga töötajate vaktsineerimise vajalikkuse ja sobivuse üle. Töötajate vaktsineerimine toimub tööandja kulul. Vaktsineerimistõend peab olema kättesaadav töötajale ja tööinspektorile.
Seega võib tööandja riskianalüüsi tegevuskava alusel näha ette, et ta tagab võimaluse kõigi töötajate vaktsineerimiseks, kuid see ei tähenda seda, et töötaja peab sundkorras minema vaktsineerima. Vägisi töötajaid vaktsineerima sundida ei saa ega tohi, sest see on vastuolus inimese kehalise puutumatuse põhimõttega ning oleks selgelt inimõigusi riivav.
Oluline on, et töötaja teaks, mis on tagajärg, kui ta keeldub vaktsineerimisest - ehk kas tööandja peab tema töö ümber korraldama, tagama täiendavaid isiku- või üldkaitsevahendeid või kaasneb ka oht, et põhjendatud juhtudel öeldakse tema tööleping erakorraliselt üles, kui tööandjal ei ole mõistlikult võimalik tööd ümber korraldada või võtta kasutusele teisi meetmeid riskide tõhusaks maandamiseks ning risk viiruse edasikandmiseks on suur, seades ohtu tööandja töötajad või kliendid.
Kui töötaja loobub tööandja pakutud vaktsineerimise võimalusest ning ka muud meetmed riskide vähendamiseks ei ole tööandja hinnangul piisavad, tuleb töötajale selgitada tagajärge, teda eelnevalt hoiatada (soovitavalt vähemalt kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis) ja muude lahenduste puudumisel öelda tööleping erakorraliselt üles TLS § 88 lõike 1 punkti 2 alusel.
Samas leidub kohtupraktikast näide, kus tööandja ütles töölepingu üles TLS § 88 lõike 1 punkti 3 alusel, aga kohus luges ülesütlemise tühiseks ja pidas hoopis koondamist õigeks ülesütlemise aluseks.
Konkreetses lahendis töötas töötaja laohoidja ametikohal ning kuna ta ei esitanud tööandjale nõutud tähtajaks tõendit, et ta on COVID-19 vastu vaktsineeritud, siis ütles tööandjaga temaga TLS § 88 lõike 1 punkti 3 alusel (mõistlike korralduste eiramine või töökohustuste rikkumine) etteteatamistähtaega järgimata töösuhte üles. Tartu Ringkonnakohus leidis otsuses nr 2-21-17151, et ülesütlemine oli tühine ning mõistis töötaja kasuks välja kolme kuu keskmise töötasu hüvitise.
Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse läbiv põhimõte on, et kui tööandja kehtestab töökeskkonnas nõude, siis ta kannab ka sellega seotud kulud.
Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse § 12 ülamärkega 1 lõike 3 kohaselt ei tohi töötervishoidu, tööohutust ja -hügieeni käsitlevate meetmete kavandamine ja rakendamine töötajatele kaasa tuua rahalisi kulutusi.
Seadus täpsustab ka (TTOS § 13 ülamärkega 1 lg 7), et töötaja tervisekontrolliga seotud kulud ning määruse järgi vaktsineerimisega seotud kulu kannab tööandja. Samuti peab tööandja omal kulul andma töötajale isikukaitsevahendid, tööriietuse ning puhastus- ja pesemisvahendid, kui töö laad seda nõuab, ning korraldama töötajale isikukaitsevahendi kasutamise väljaõppe (TTOS § 13 lg 1 p 11) jne.
Näited:
- Tööandja on hinnanud ära bioloogilised ohutegurid töökeskkonnas ning seab nõude, et riskide maandamiseks peavad töötajad igapäevaselt kiirtestima või esitama PCR negatiivse testitulemuse. Testimisega seotud kulud peab tööandja hüvitama.
- Tööandja näeb ette, et riskide maandamiseks peavad töötajad esitama tõendi COVID-19 haiguse läbipõdemise või vaktsineerimise kohta. Ta annab tõendi esitamiseks mõistliku tähtaja arvestades, et kõik täiskasvanud saavad minna vaktsineerima, kuid esimese ja teise doosi vahel on kuus nädalat. Selle tähtaja möödumise järel ei pea tööandja enam testidega seotud kulu hüvitama.
Praktikas võib tekkida olukord, kus tööandja on tähtaja vaktsineerimiseks määranud, kuid töötaja ei soovi vaktsineerimist ning teeb ise ettepaneku, et hakkab iga 2-3 päeva tagant esitama tööandjale PCR testi või igapäevaselt kiirtesti tulemusi. Kui tööandja on sellise lahendusega nõus, kannab testimisega seotud kulud töötaja ise. Kui tööandja selle lahendusega nõus ei ole, siis
- korraldatakse töötaja töö ümber sel moel, et inimestega kokkupuutumist ning seeläbi bioloogilise ohuteguri riskitaset oluliselt vähendada või
- kui see võimalik ei ole, siis öelda tööleping erakorraliselt üles töötaja mittevastavuse tõttu TLS § 88 lg 1 p 2 alusel, järgides kõigi seadusega ettenähtud töölepingu erakorralisele ülesütlemisele kehtivaid nõudeid.
Sundpuhkust töölepingu seadus ette ei näe, kuid tööandja ja töötaja võivad kokku leppida, et töötaja kasutab puhkust. Tasustamata puhkuses peavad pooled omavahel kokku leppima. Pooled saavad ka kokku leppida, et töötaja kasutab põhipuhkust, mille eest makstakse talle põhipuhkusetasu.
TLS § 69 lg 4 kohaselt on puhkuste ajakava õigus muuta tööandja ja töötaja kokkuleppel. Seega kui tööandja ja töötaja saavutavad puhkuse ajakava muutmise osas kokkuleppe, saab puhkuse ajakava vastavalt kokkuleppele muuta.
Puhkusetasu maksmisele ei saa tööandja kehtestada erireegleid, vaid peab lähtuma TLS §-st 70. Puhkusetasu arvestatakse töötaja keskmise töötasu põhjal ehk arvestuse aluseks võetakse töötaja viimasel kuuel kuul teenitud töötasud. Kui tööandja arvestab töötajale puhkusetasu vähem kui seadus ette näeb, on töötajal tööandja vastu saamata jäänud puhkusetasu nõue, millega on võimalik pöörduda ka töövaidlusorganisse (s.o kohus või töövaidluskomisjon). Tähtaeg puhkusetasu nõudmiseks on neli kuud arvates ajast, kui isik sai teada või pidi teada saama oma õiguse rikkumisest (TLS § 3 prim).
Tööandja ei saa nõuda, et töötaja võtaks haiguslehe. Tervisekassa veebilehel oleva info kohaselt väljastatakse haigusleht lisaks tavapärasetele haigestumistele juhul kui töötaja on haigestunud COVID-19-sse või kui töötaja on olnud lähikontaktne COVID-19-sse diagnoosituga. Lähikontaktne on inimene, kes elab koos COVID-19 haiguse diagnoosituga, viibib temaga püsivalt samas viibimiskohas või on muul viisil olnud lähikontaktis.
Täiendavat informatsiooni haiguslehe ja COVID-19 kohta leiab Tervisekassa lehelt.
Maski kandmine
Kui tööandja on riskianalüüsi põhjal teinud kindlaks, et töökeskkonnas esinevad bioloogilised ohutegurid (sh koroonaviirusesse nakatumine), tuleb tööandjal otsustada, milliseid meetmeid ohtude vältimiseks või vähendamiseks kasutusele võetakse. Isikukaitsevahendeid (nt maski) tuleb kasutada, kui riskianalüüsi tulemusel leitakse, et haigestumise ohtu ei saa vältida ega vähendada ühiskaitsevahendite kasutamisega (näiteks paigaldada viiruse leviku tõkestamiseks kaitseklaasid) või töökorralduslike abinõudega (distantsi hoidmine, desinfitseerimisvahendite kättesaadavus).
Tööandjal on kohustus töötajaid töökeskkonna riskide hindamise tulemustest teavitada, sealhulgas terviseriskidest ja tervisekahjustuste vältimiseks rakendatavatest abinõudest. Tööandja selgitab töötajatele, millised on riskianalüüsiga tuvastatud võimalikud ohukohad (nakkusoht konkreetses ettevõttes, konkreetset tööd tehes) ning millised on meetmed, mida rakendatakse. Kuna isikukaitsevahendite kasutamisele tuleb eelistada ühiskaitsevahendeid või töökorralduslikke abinõusid, tuleb töötajatele selgitada, miks otsustati isikukaitsevahendite kasutamise kasuks.
Tööandja peab hoolitsema ka selle eest, et isikukaitsevahend ei põhjustaks kandjale liigset koormust, sobiks kasutajale ja kasutamiseks kindlates tööoludes. Kui mõne töötaja puhul ei ole need nõuded täidetud, tuleb töötajal pöörduda tööandja poole ja koostöös otsida lahendusi (nt teist tüüpi maski kasutamine või töö ümberkorraldamine võimaldades töötajale sagedamini puhkepause).
Riskianalüüsi koostades tuleb arvestada riigis kehtestatud COVID-19 haiguse leviku tõkestamiseks vajalike meetmete ja piirangutega, mis on ajas muutuvad.
Kokkuvõttes, tööandja täiendab riskianalüüsi bioloogiliste ohutegurite (sh COVID-19) vaates ja näeb ette meetmed, näiteks kaitseklaaside paigaldamise, distantsi hoidmine, töö ümberkorraldamine vms. Kui eelnimetatud meetmed ei ole piisavad, võib tööandja kehtestada maski kandmise nõude.
Tööandja võib riskianalüüsis ette näha, et vaktsineeritud töötaja ei pea maski kandma. Alati tuleb lähtuda reaalsest viiruse leviku olukorrast, mistõttu võib olla kõrge ohutasemega sektorites mõistlik näha ette ka vaktsineeritud töötajatele maski kandmise kohustust ning võimaluse korral kaitseklaaside paigaldamist.
Tööandja kohustus on tagada töökeskkond, kus viiruse leviku võimalus on viidud minimaalseks, et tagada töötajatele ohutu ja tervist säästev töökeskkond. Üldprügisse kasutatud maksid, kindad jmt ei sobi.
Kaugtöö
COVID-19 lähikontakti ning nakatumiskahtluse puhul on soovitatav jääda isolatsiooni. Sellisel juhul on võimalik teha kaugtööd, kuid tasub meeles pidada, et kaugtööd saab teha ainult osapoolte kokkuleppel. Tööandja ei saa sundida töötajat kaugtööd tegema ja töötaja ei saa kaugtööd nõuda. Kaugtöö tegemise aluseks on kaugtöö kokkulepe, milles sätestatakse ära näiteks töö tegemise koht, tööaeg, tööülesannete andmine ja täitmine, kohustused ja vastutused.
Kui töötaja on haiguslehel, ei saa ta samal ajal kaugtööd teha.
Loe pikemalt kaugtöö kohta siit.
Muud juhised
Vaata Terviseameti juhiseid, kuidas käsi pesta, kiirtestide kasutamine enesetestimiseks, info erivajadustega inimestele jne.
Videod ja trükised
Vaata Terviseameti videosid (nt kuidas kasutada isikukaitsevahendeid, kuidas teha antigeeni kiirtetsti jne) ja trükiseid (vaktsineerimise, COVID-19 sümptomite, näomaski kasutamise jne teemal eesti, vene ja inglise keeles).
Tööinspektsioon meedias
- Esinemine saates "Õhtu!" Meeli Miidla-Vanatalu
- Suud puhtaks: Kuidas kaitsta tööturgu. Osaleb Meeli Miidla-Vanatalu.
- Tallinna Linnavalitsuse pressikonverents (08.04.) Meeli Miidla-Vanatalu: "Tööinspektsiooni tegevused ja meieni jõudvad probleemid"
- Tööinspektsiooni peadirektori asetäitja Meeli Miidla-Vanatalu kriisiaegsest tööturust
- Intervjuu ETV saates "Terevisioon": Töötasu ühepoolne kärpimine
- Kas tööandja tohib ühepoolselt töötasu alandada? (ETV+, vene keeles)
- Peadirektori asetäitja Meeli Miidla-Vanatalu intervjuu (Raadio 4, vene keeles)