Avaleht / Uudised

14 põhjust, miks sa tunned ennast pidevalt väsinuna

20.03.2015


Unepuudus ei ole sugugi ainus energiaröövel ja väsimusetekitaja. Väikesed nüansid meie igapäevategemistes (või ka tegemata jätmistes) võivad väsitada nii füüsiliselt kui ka mentaalselt ning tekitada tunde, et tööpäevale ei tulegi lõppu. Portaal Health.com kogus kokku ekspertide arvamused selle kohta, millised on peamised väsimust põhjustavad harjumused.

Jätad treeningu vahele, kui tunned ennast väsinuna

Treeningule minemata jätmine väsimuse ettekäändel töötab tegelikult sinu vastu. Georgia Ülikoolis läbi viidud uuring näitas, et kontoris peamiselt istuvas asendis töötavad inimesed, kes alustasid kergete kahekümneminutiliste treeningutega kolmel päeval nädalas, tundsid ennast pärast kuue nädalast perioodi vähem väsinuna, kui varasemalt.

Regulaarsed jõu- ja vastupidavustreeningud parandavad vereringet, mis tähendab, et hapnik ning vajalikud toitained jõuavad kudedesse kiiremini. Kui ikkagi peaks tekkima ahvatlus trennimineku asemel jääda diivanile vedelema, siis oleks soovitav teha kasvõi väikene jalutuskäik. Tulemused on koheselt tajutavad.

Sa ei joo piisavalt vett

Väsimustunnet põhjustab ka väga väikene vedelikupuudus – ainult kahe protsendiline kaotus normaalsest keha vedelikuhulgast põhjustab kurnatust. Dehüdratsioon muudab vere paksemaks. Selle tulemusena pumpab süda verd vähemefektiivselt ning hapnik ja toitained ei jõua piisavalt kiiresti organitesse ja lihastesse. Keskmiselt vajab inimene 28 kuni 35 milliliitrit vett päevas iga kehakaalu kilogrammi kohta.

Sinu keha ei sisalda piisavas koguses rauda

Rauapuudus paneb tundma nõrga ja väsinuna ning vähendab keskendumisvõimet. Nimetatud sümptomeid põhjustab vähene hapnik veres. Et vältida kehvveresust tuleks süüa toiduaineid, milles on kõrge rauasisaldus, näiteks veiseliha, punaseid ube, tofut, mune või pähkleid. Kõrge rauasisaldusega toiduainetega paralleelselt oleks soovitav tarbida C-vitamiini, mis soodustab raua imendumist organismi. Raua puudus võib viidata mõnele tõsisemale tervisprobleemile. Seega oleks soovitav lasta ennast läbi vaadata ka perearstil.

Sa oled perfektsionist

Perfektsuse taotlemine – mis tegelikult on ilmvõimatu ülesanne – paneb töötama intensiivsemalt ja kauem. Ebareaalseid eesmärke on väga keeruline saavutada. Sageli ei osutu nende täitmine üldse võimalikuks. Seega ei teki kunagi enesega rahulolu tunnet. Siinkohal oleks mõistlik koostada tööülesannete täitmiseks ajakava. Kui sellest rangelt kinni pidada võib teatud perioodi möödudes märgata, et varasemalt tehtud ületunnid ei mõjutanud tegelikult töö kvaliteeti paremuse suunas.

Sa teed sääsest elevandi

Kui ülemusega ootamatule koosolekule minnes käib iga kord peast läbi mõte, et nüüd hakatakse kohe vallandama, siis oleks aeg muuta oma mõtlemist. Asjatu oleks näiteks jalgrattaga sõitma minnes pidevalt mõelda sellele, et iga hetk võib juhtuda õnnetus. Seega ei tasuks ootamatutele sündmustele omistada negatiivset või suisa hukatuslikku tähendust. Selliste mõtete kogunemisel ning äravushäirete tekkimisel tasuks alati korraks aeg maha võtta, sügavalt sisse hingata ning korralikult läbi mõelda kuivõrd tõenäoline on, et käiku läheb kõige negatiivsem stsenaarium. Õues jalutamine, meditatsiooniseanss, kerge treening on tegevused, mis aitavad selgemalt ja realistlikkumalt mõelda. Alati tasub oma muredest rääkida ka sõpradele, kellel võib olla probleemile välja pakkuda hoopis loogilisem lahendus.

Sa ei söö hommikust

Toidust saab keha energiat. Magades jätkab organism toitainete tarbimist, et pumbata verd organismi ning tagada hapniku liikumine kehas. Seega vajab organism hommikul uusi toitaineid, et säiliks tavapärane energiavaru. Kui hommikusöök vahele jätta on tulemuseks väsimustunne. Ekspertide sõnul peaks hommikusöök sisaldama teravilja, proteiine ja tervislikke rasvu.

Sa elad rämpstoidust

Toidud, mis sisaldavad palju süsivesikuid on kõrge glükeemilise indeksiga. Glükeemiline indeks näitab, kui kiiresti muutuvad süsivesikud glükoosiks. Kõrge glükeemilise indeksiga toiduained põhjustavad kiiret veresuhkru tõusu. Päeva jooksul toimuvad pidevad veresuhkrutõusud kurnavad organismi. Seega tuleks toituda tasakaalustatult, et veresuhkur püsiks samal tasemel.

Sa ei oska öelda ei

Kolleegidele pidevalt teenete osutamine tuleb meie endi energia ja rahulolu arvelt. Asja teeb sageli halvemaks see, et oma ülesandeid kõrvale jättes võib muutuda tigedaks ja kergesti ärrituda. Olgu tegemist ülemusega, kes palub laupäeval tööle tulla või kolleegiga, kes vajab konstantselt abi arvuti käsitsemisel – oskus öelda sellistes situatsioonides ei tagab parema töövõime ja selle, et me ei tunne ennast kogu aeg väsinuna. Ei ütlemist tasuks harjutada näiteks autoga tööle sõites. Asju kõva häälega kasvõi omaette välja öeldes need kinnistuvad ning meil on hiljem oma mõtteid reaalses situatsioonis kergem edasi anda.

Sinu kontoris valitseb segadus

Princetoni Ülikoolis läbi viidud uuringu põhjal võib väita, et sassis töölaud on mentaalselt koormav, vähendab oluliselt keskendumisvõimet ning takistab ajul korrektselt töödelda vastuvõetavat informatsiooni. Iga tööpäeva lõpus oleks soovitatav korrastada töölaud ning panna asjad omale kohale. Nii on järgmisel hommikul tagatud positiivne algus päevale. Kui kontoris tuleb teha suuremaid ümberkorraldusi ei tasu sellest meeleheitesse sattuda, vaid võtta üks samm korraga: alustada tuleks kõigest sellest, mis nägemisulatuses silma riivab, siis liikuda lauani ning seejärel sahtlite korrastamiseni.

Sa töötad puhkuse ajal

Töiste e-kirjade lugemine puhkuse ajal võib kiiresti lõppeda läbipõlemisega. Tööst tuleb osata ennast välja lülitada. Täielik eemalolek tööst ja sellega seotud tegevustest aitab kontorisse naasta tugevamana. Pärast kvaliteetset puhkust oleme loovamad, efektiivsemad ja produktiivsemad.

Oled harjunud enne magamaminekut veini jooma

Pokaal või kaks veini enne magamaminekut võib kõlada hea ideena, kuid tulemus võib loodetule olla hoopis vastupidine. Alkoholi mõjul uinumine survestab kesknärvisüsteemi. See aga mõjutab une kvaliteeti. Alkoholi lagundamisprotsess toodab liigset adrenaliini, mistõttu uni kaob. Alkoholi tarbimine oleks soovitatav lõpetada kolm kuni neli tundi enne magamaminekut.

Sa loed enne magamaminekut e-kirju

Nutitelefoni, tahvel- või sülearvuti ekraani helendav valgus mõjutab meie bioloogilist kella ning segab normaalset elurütmi. Organism ei tooda enam piisavas koguses melatoniini – hormooni, mis reguleerib meie bioloogilist ööpäevarütmi. Tundlikus erinevate tehniliste vidinate ekraanivalgusele on küll kõigil erinev, kuid siiski oleks mõistlik nutiseadmed unustada üks kuni kaks tundi enne magamaminekut. Juhul, kui on hädavajalik voodis e-kirju lugeda tuleks unetuse vältimiseks seadet hoida kuni 35 sentimeetri kaugusel näost.

Sa ammutad energiat kofeiinist

Hommiku alustamine tassi kange kohviga ei ole sugugi halb idee. Uuringud on näidanud, et kolm tassi kohvi päevas on organismile isegi kasulik. Kofeiini ületarbimine aga mõjub laastavalt meie une- ja ärkvelolekutsüklile. Kofeiin blokeerib adenosiinid – aktiivsete rakkude kõrvalproduktid, mis sunnivad meid magama, kui nende hulk organismis suureneb.  Ajakirjas Journal of Clinical Sleep Medicine avaldatud uuringu kohaselt võib isegi kuus tundi enne tavalist uneaega tarbitud kofeiiniannus mõjutada une kvaliteeti. Seega tuleks õhtutundidel vältida kohvi joomist ja muude suurel määral kofeiini sisaldavate toiduainete tarbimist.

Oled nädalavahetustel kaua üleval

Laupäeval õhtust kuni järgmise päeva varaste hommikutundideni ärkvelolek ehk pühapäeva maha magamine põhjustab pühapäeva õhtul uinumisraskusi. Seega võib esmaspäeva hommikul tunduda, et nädalavahetusega ei saanudki ennast välja puhata. Et ennast esmapäeva hommikul värskena tunda oleks soovitatav pärast pikaks veninud laupäevaõhtut siiski pühapäeval normaalsel ajal ärgata ning keskpäeval teha üks kahekümneminutiline kosutav uinak. Lühike päevane uinak aitab kehal taastuda, kuid selle jooksul ei toimu une sügavamatesse staadiumitesse sisenemist. See tagab uuele töönädalale vastu minnes rahuliku une. 

Allikas: Health.com

Foto: SXC/Felix Atsoram

Tagasi
14 põhjust, miks sa tunned ennast pidevalt väsinuna
Võta ühendust

Teksti suurus

Reavahe suurus

Kontrastsus

Ligipääsetavusest

Tooelu.ee loomisel on peetud silmas, et siin avaldatav info oleks kättesaadav ja kasutatav võimalikult paljudele inimestele.

Loe lisaks