Avaleht / Uudised

M&M projekt

26.11.2013


Liiga palju kommisöömist. See oli üks probleemidest, mille üle maailma parimate töötingimuste poolest tuntud tehnoloogiafirma Google hiljuti pead murdis.

Nimelt pakub Google oma töötajatele tasuta toitu ning selle hulgas söödi ära meeletu kogus värvilisi M&M komme – kogus, mis ei saanud olla enam tervislik. Lihtne olnuks kommid toiduvalikust välja võtta, kuid seda Google ei teinud – valikuvabadust hindavatele kõrgelt haritud töötajatele tuli läheneda teisiti.

2008. aastal avaldasid Chicago Ülikooli teadlased Richard H. Thaler ja Cass R. Sundstein raamatu Nudge. Improving decisions about health, wealth and happiness. Raamat põhineb suhteliselt uuel, psühholoogia ja majanduse ristteel asuval teadusharul nimega käitumisökonoomika ning selle põhisõnumiks on, et lihtsate muudatuste abil meid ümbritsevas maailmas on võimalik oluliselt mõjutada inimeste poolt tehtavaid otsuseid ja nende käitumist neile endile soodsas suunas – ning seda ilma käskude, keeldude, sunni ja liigsete kuludeta. Meetodi nimeks on nudge – nügimine.

Thaler ja Sundstein toovad välja, et igapäevastes sadades otsustes ei ole meil aega kaaluda pluss- ja miinusargumente vaid otsustamine tugineb intuitsioonil, rusikareeglitel või senistel kogemustel – nn heuristikutel. Käitume nii, nagu tundub lihtsam ja mõnusam – näiteks võtame kohvikusabas seistes lõuna kõrvale ka ühe ahjuvärske saiakese, mille aroomile vastu panna ei suuda või liitume ettevõtte spordiklubiga, sest kõik teised meie osakonnas juba käivad spordisaalis. Kui marketingi nime all on neid võtteid juba ammu kasutatud, siis nüüd on teadlik valikute kujundamine jõudnud ka riigivalitsemise ja tervisedenduse valdkonda.

Suurbritannia valitsussüsteemis toimib nn nudge-meeskond juba aastast 2010, USA asutas sarnase osakonna 2013. aastal – mõlema eesmärgiks on käitumisökonoomika ja psühholoogia-alaste teadmiste rakendamine poliitika kujundamisel, mõjutamaks inimeste poolt tehtavaid igapäevaseid valikuid erinevates valitsemisvaldkondades. Kui aga marketing suunab inimeste valikuid ettevõtetele kasulike otsuste suunas, siis nudge-nügimine peaks toetama inimesele endale soodsate valikute tegemist.

Google`i kommiprojekt oli edukas. Asendades seni töötajate silma all asunud värvilised kommipurgid isuäratava valikuga pähklitest, kuivatatud puuviljadest ja muudest tervislikest suupistetest ning varjates kommid tagasihoidlikumate pakenditega, vähendati New Yorgi kontori töötajate kaloritarbimist märgatavalt - 7 nädalaga langes 2000 töötaja poolt kommidest söödud energia 3,1 miljoni kalori võrra. Sarnane tulemus saavutati joogiveega. Peale seda, kui joogivesi paigutati kaunitesse nõudesse töötaja silmade kõrgusel ning karastusjoogid peideti kapi alumisele riiulile, suurenes Google kontoris vee joomine nädalatega 47%. Juhuslikku ei ole selles firmas midagi – optimaalne kohvikujärjekord kolleegidega tutvumiseks on 3-4 minutit, pikad söögilauad ei lase tekkida sotsiaalsel isolatsioonil ning väikesed taldrikusuurused tähendavad vähem tarbitud kaloreid.

Analoogseid näiteid valikute mõjutamisest on palju. New Yorgis tõusis ühe koolisöökla puuviljatarbimine kahe nädalaga 54%, kui puuviljad asetati hästi valgustatud letil kenale alusele. Ü ks USA suurfirma säästis tuhandeid dollareid, tõstes vabatahtlikust vaktsineerimisprogrammist osavõttu 4% võrra tänu väikesele muudatusele töötajatele saadetud kutse sõnastuses, paludes neil teha vaid ühe täiendava liigutuse – vaktsineerimisaeg kusagile üles märkida.

Eelpool toodud näited lubavad eeldada, et iga tööandja saaks oma töötajaid veidi tervislikuma elustiili suunas suunata – näiteks kindlustades, et kohvikus on kaunid väljapanekud värsketest puuviljadest, luues füüsilise keskkonna, mis kutsub liikuma ja kolleegidega suhtlema või kasutades töötajate motivatsioonisüsteeme. Ka viimase osas on näide pakkuda Google`l: töötaja surma korral makstakse tema perele nn surmahüvitisena kümne aasta jooksul välja pool tema palgast. Kes tahaks sellisest ettevõttest lahkuda...

PS. Loomulikult on selline mõjutamine leidnud ka vastasseisu – seda meetodit on süüdistatud inimeste manipuleerimises ja nende eest otsustamises. Vastulöök tuli näiteks New Yorgist, kus linnapea Michael Bloomberg plaanis rasvumise vastu võitlemise eesmärgil kehtestada piirangud karastusjookide topsidele, kuid kohus leidis, et linnal puudub siiski kohvikute joogitopside suuruse üle otsustamiseks seaduslik alus.  

Allikad: Thaler R, Sunstein C. Nudge: improving decisions about health, wealth, and happiness. New Haven: Yale University Press, 2008.
             Proceedings of the National Academy of Sciences
             The Washington Post

Autor: Pille Strauss-Raats

Foto: SXC/Daniel Jansson

 

Tagasi
M&M projekt
Võta ühendust

Teksti suurus

Reavahe suurus

Kontrastsus

Ligipääsetavusest

Tooelu.ee loomisel on peetud silmas, et siin avaldatav info oleks kättesaadav ja kasutatav võimalikult paljudele inimestele.

Loe lisaks