Avaleht / Uudised

Eluohtlik tool

11.11.2013


Hommikusöögilaud, auto, töölaud, koosolekulaud, lõunasöögilaud, töölaud, auto, diivan, õhtusöögilaud, diivan – keskmine täiskasvanu veedab tänapäeval enam kui poole oma ärkvelolekutundidest istudes. Ning kuigi päevast ‘sundistumist’ püütakse tasakaalustada õhtuste trennide ja tervisespordiga, näitavad üha enamad uuringud, et sellest ei piisa ja pikad istumisperioodid on oluliseks eluiga lühendavaks riskiteguriks ka siis, kui pärast tööpäeva teha 60-minutiline jooksuring. Tuleb välja, et enese säästmiseks tuleks hoopis iga paarikümne minuti järel püsti tõusta ning eelistatavalt suur osa päevast ka püsti seistes tööd teha.

Pikaajaline istuv asend kahjustab erinevate uuringute hinnangul tervist eelkõige läbi ainevahetuse, mõjutades diabeedi ja südame-veresoonkonnahaiguste väljakujunemist. Juba 1953 aastal avaldati Lancet meditsiiniajakirjas uuringu tulemused, milles oma tööd tehes püsti seisvate bussikonduktorite infarktirisk oli poole võrra madalam kui neil, kelle tööasend oli istuv. Queenslandi Ülikooli poolt 2012 aastal avaldatud uuringus leiti, et iga teleri ees vedeletud tund võib vähendada üle 25-aastase inimese oodatavat eluiga kuni 22 minutit. Mõned uuringud viitavad sellele, et vähene liikumine naistele ohtlikum kui meestele - 2010 aastal USA-s Ameerika Vähiühingu poolt läbi viidud uuring näitas, et päevas enam kui 6 tundi istuvate naiste suremus on 37% kõrgem kui liikuvama elustiiliga  naistel - meeste hulgas ei olnud erinevused nii suured.

Üha enamad ettevõtted pööravad istuva tööga seotud probleemidele tähelepanu – just seismisvõimalust pakkuv kontorimööbel on mitme USA kontorisisustuse müüja sõnul tugevaimas tõusus olev kaubagrupp ning ajakiri Forbes hindab, et mõne aasta jooksul muutuvad nn seisulauad kontorite sisustuses tavapäraseks. 10% Facebooki töötajatest teeb oma traditsiooniliselt istuvat tööd püsti seistes, seisulauad on paigutatud Skype, Google ja MTV kontoritesse, neid kasutatakse muuhulgas ka USA julgeolekuteenistuses ja Valges Majas ning Harvardi Ülikoolis.

Lisaks reguleeritava kõrgusega kontorilauale saab oma istuvat tööd tervislikumaks muuta ka teiste töökorralduslike vahenditega – kasutades näiteks kõrgeid nn külalistöölaudu, mille taga ajutiselt oma sülearvutiga töötada, sisustada mõni koosolekuruum vaid püsti peetavate koosolekute läbiviimiseks, korraldada ‘püstijalabaar’ kohvinurgas, kehtestada reegel, et telefonikõnedele vastatakse püstijalu või et kolleegidega arutatakse asju näost-näkku, mitte elektrooniliste kanalite abil. On ka äärmuslikemaid näiteid – töölaua võib ühendada jooksulindiga, millel aeglaselt kõndides saab samal ajal ka arvutiklaviatuuril trükkida või dokumente lugeda. 

Ilmselgelt leiavad selle valdkonna teadlased ise, et tõendeid oma elustiili muutmiseks on piisavalt – nn tegevusetuse uurijad James Levine USA-s jalutab tööd tehes trenazhööril ning David Dunstan Austraalias on endale kehtestanud reegli, et kõik telefonikõned peab ta kõlarit kasutades mööda tuba kõndides. Püsti seistes töötamist eelistasid aga ka juba Thomas Jefferson, Winston Churchill ja Ernest Hemingway.

Allikad: The Economist 
             The Washington Post 
             G.N. Healy, S.P. Lawler, A. Thorp et al. Reducing prolonged sitting in the workplace (an evidence review: full report). Victorian Health
             Promotion Foundation, Melbourne, Australia (2012)

Mõned soovitused istuva töö tervisemõjude vähendamiseks

  • Tõuse iga 30 minuti järel arvuti tagant püsti ja kõnni veidi ringi.
  • Planeeri koosolekute päevakavadesse piisavalt lühikesi puhkepause.
  • Võimalusel kasuta lifti asemel treppi.
  • Telefoniga rääkides tõuse püsti ning kõnni võimalusel ringi.
  • Kui tahad töökaaslasega midagi arutada, siis ära helista või kirjuta talle vaid kõnni tema juurde.
  • Joo palju – nii joogivee võtmine kui tualetipausid sunnivad sind rohkem liikuma.
  • Pane prügikast endast nii kaugele, et selle kasutamiseks pead püsti tõusma.
  • Pea nn seisukoosolekuid.

Autor: Pille Strauss-Raats

Foto: SXC

 

Tagasi
Eluohtlik tool
Võta ühendust

Teksti suurus

Reavahe suurus

Kontrastsus

Ligipääsetavusest

Tooelu.ee loomisel on peetud silmas, et siin avaldatav info oleks kättesaadav ja kasutatav võimalikult paljudele inimestele.

Loe lisaks