Avaleht / Uudised

Kristel Kruustük avab iduettevõtte telgitagust

15.09.2017


Vihmasel kolmapäeva hommikupoolikul kohtusime Telliskivi loomelinnakus hubases Testlio kontoris Eesti ühe viimaste aastate edukaima IT-ettevõtja Kristel Kruustükiga. Lahke vastuvõtt, siiras naeratus ja perenaise silmapaistvad valged lokid täitsid ruumi hea energiaga. „Mul on täna päris tihe päev, homme toimub testijate esimene webinar (toim. veebiseminar), mille ettevalmistav koosolek just lõppes, nüüd on intervjuu ja õhtupoolikul lähen ühele pangakollektiivile Testlio lugu rääkima,“ jutustas Kristel Kruustük.

Kuidas teie tänane päev algas?

Minu töös on palju reisimist. Pool ajast olen Eestis ja pool USA-s. Jõudsin alles laupäeva õhtul Eestisse tagasi ja ajavööndite erinevus vajab veel harjumist. Täna ärkasin juba varahommikul kella nelja ajal, üritasin veel magama jääda, aga ei saanud. Kella kaheksaks läksin kohvikusse NOP ja siis tulin kontorisse. Olen kindlasti hommikuinimene. Eriti meeldib mulle Eestis varem ärgata, tulla kontorisse, kõik USA-st tulnud meilid üle vaadata ja siis päevaga täiesti värskelt alustada, kui kõik teised kontorisse jõuavad. Vihmane ilm mõjub mulle ka positiivselt. Tahan töö ära teha ja pole soovi kuskile välja minna. See on nii mõnus! Mulle meeldib vihm.

Kui mõelda end nüüd tagasi Testlio tegevuse algusesse, 2013. aastasse, siis millised olid toona hommikud Testlio tegevjuhina?

Testlio sai alguse Londonis ja kogu ettevõtmine algas ühelt globaalselt hackathon’ilt (toim. programmeerimismaratonilt). Alates selle võitmisest on Testlio olnud minu elu prioriteet. Algusehommikud olid palju stressirohkemad. Asutasin Testlio sellel ajal partneri, nüüd abikaasa Marko Kruustükiga, ja sellel ajal me ennast tööst kunagi lahti ei lõiganud. Nüüd on see kindlasti muutunud. Kui ma õhtul koju lähen, siis ma enam töömeili ei loe. Pole mõtet enne magamaminekut töiste asjadega ennast ärevaks ajada. Lahendamist vajavaid asju on alati, aga seda tuleb ikkagi tervislikult teha. Üle oma varju ei hüppa. Hommikud on alati õhtust targemad.

Kas te olete struktureeritud plaaniinimene või eelistate olukordade kujunemist?

Olen rohkem kulgeja, aga ma oskan ka asju plaanipäraselt teha. Kui ma vaatan enda natuuri ja võrdlen ennast Testlio kaasasutaja Markoga, siis tema on kindlasti plaanidele keskendunud. Mina vaatan rohkem jooksvalt, kus midagi vaja teha on. Praegu on minu fookuses testijate community (toim. kogukonna) ehitamine, lisaks erinevate webinar’ide ja sotsiaalmeedia kaudu teadlikkuse tõstmine Testliost. Ütlen alati, et me Markoga tasakaalustame teineteist. Mina olen visionäär, energiapall, jooksen kontoris ringi ja teen kõike, mida jooksvalt vaja on. Marko tasakaalustab mind sellega, et tal on plaan, mille järgi peame toimetama. Usun, et eesmärkide seadmine ja nende järgi tegutsemine on hea.

Kui alustasite Testlio tegevusega, kui suur oli teie meeskond?

Siis olime Markoga kahekesi. Aasta aega ehitasime Testliot üles ainult mina ja Marko ning alles siis palkasime esimese inimese oma tiimi. Praegu on meie meeskonnas 65 inimest, kellest 45 on Eestis ja 20 USA-s. Kui me Testlio alguses Londonisse hackathon’ile läksime, siis soovisime oma ideed presenteerida potentsiaalsetele meekonnaliikmetele – disaineritele, tootejuhtidele, äriinimestele, müügiinimestele, arendajatele. Nendega koos oleksime ehitanud idee prototüübi ja presenteerinud seda uuesti. Mul ei läinud alguses kõige paremini ja pärast esimest presentatsiooni tuli meie juurde ainult üks inimene. Kuna see inimene oli enne meie ja teiste osalejatega halvasti käitunud, siis ütlesime talle ära. Otsustasime, et teeme kahekesi oma asja ja see oli väga hea otsus! Ettevõtet tuleb alustada inimestega, keda sa usaldad 150%.

Kirjeldage ühe lausega, mis on Testlio.

Testlio on globaalne ekspert-testijate kogukond, kes testib suurklientide tooteid nagu näiteks Microsoft, Strava, Lyft ja Salesforce.

Olete öelnud, et te poleks siin ilma tarkade meeskonnaliikmeteta. Kuidas te inimesi enda juurde valite?

Testlio tiimi valime inimesi eelkõige selle järgi, et nad usuksid ja hindaksid meiega samu väärtusi. Praeguses töökultuuris ei piisa enam sellest, et sul on tehniline teadmine, kuidas asju tegema peab. Tegelikult peab inimesega tekkima ka emotsionaalne side. See on minu arvates väga oluline! Siis tekib ka inimeste vahel sünergia. Väga paljuski oleme valinud enda ümber inimesed, kes peegeldavad mingis mõttes meid.

Mis on Testlio töökultuuris kõige tähtsamad väärtused?

Me oleme committed, spirited ja responsive (toim. pühendunud, elavad ja positiivselt osavõtlikud). Ja siis on meil ka printsiibid, mille järgi me töötame. Näiteks lähtume põhimõtetest: tiim on kõik ja hooli sellest, mida teed. Teisisõnu me oleme pühendunud ja kiirgame seda, kes me oleme – soojust ja empaatiat. Meie jaoks on oluline järgida neid printsiipe nii tiimis, testijate community’ga kui ka klientidega suheldes.

Üks osa Testliost on USA-s, teine siin, Eestis. Kuidas juhina neid samu väärtusi ja ühiseid eesmärke kahe nii kauge meeskonna vahel hoida?

See on väga keeruline. Peame arvestama, et meil on kümnetunnine ajavahe Eesti ja San Francisco vahel. Kui Eesti tiim hakkab koju minema õhtul kell kuus, siis USA-s on kell kaheksa hommikul ja nad alustavad tööpäevaga. Seega reaalselt kattuvat tööaega põhimõtteliselt polegi. Tihtipeale tulevad Eestis inimesed hiljem tööle ja lõpetavad ka hiljem, et teha tööd koos USA tiimiga. Lisaks aitab ühtsusele kaasa see, et mina ja Marko käime pidevalt USA-s. Ka töötajad Eestist käivad aeg-ajalt San Francisco kontoris, et koos töötades tekiks suurem ühtsustunne. Koos toimimisele aitab kaasa igakuine kogu kollektiivi koosolek, kus räägime kõigist saavutustest ja järgmistest eesmärkidest. Kord aastas on meil off-site (toim. kokkusaamine), kus kogu San Francisco tiim lendab Eestisse ja me veedame nädala koos. Esmaspäevast reedeni teeme tööd ja nädalavahetuseks lähme kuskile vaiksesse paika Eestis. Sel aastal käisime Viljandi lähedal. Sellised kokkusaamised suurendavad ühtsust. Arvan, et juhtide kohalolu on ka väga oluline, sest juhid saavad kõige tugevamalt ettevõtte väärtusi peegeldada.

Mida Testlios tehakse, et siin oleks turvaline töötada?

Üks asi on kindlasti see, et oleme loonud keskkonna, kus hoolime üksteisest. Pole ainult piits ja präänik (naerab). Me reaalselt hoolime ja tahame kõigile töötajatele parimat. Nagu mainisin, siis on iga kuu kogu kollektiivi koosolekud, kus ma omalt poolt räägin kõigi panuse olulisusest. Meil on suuri proovikive, aga meie ühtehoidev meeskond ja asjade koos tegemine on see, mis meid kõiges edasi viib. Selline suhtumine loob turvalisuse. Tahes-tahtmata lähevad mõnikord inimestega teed lahku, aga see on asjade loomulik käik. Olen meeskonnaliikmeid alati valmis vastu võtma nii rõõmude kui ka muredega. Üritan töökeskkonda võimalikult palju sisse tuua koostöö olulisust ja rõhutada heasüdamlikkust.

Millistele tööohutuse aspektidele teie IT-ettevõttes tähelepanu pöörate?

Kuna töö on ikkagi arvuti taga, siis peab ennast piisavalt liigutama. Meil on töötajatele selle soodustamiseks sporditoetus. Tihti tekivad arvutiga töötavatel inimestel probleemid nägemisega, seega on meil ka prillide soetamise toetus. Lisaks saavad töötajad Testlio kulul käia kaks korda kuus massaažis. Ma arvan, et need on asjad, millega me ise investeerime inimestesse, et nad oleksid motiveeritud. IT- ja startup’i kogukondade kohta räägitakse hästi palju, et me töötame ööd ja päevad ning muu peale ei mõtle. See on minu arvates täielik lollus. Igaühel on vaja juhe seinast välja tõmmata ja oma asjadega tegeleda. Oleme oma meeskonnaga rääkinud, kui oluline on iseendaga tegeleda, mitte võtta oma elu prioriteediks tööd. Meil kehtib põhimõte, et sina ise oled prioriteet.

Mida IT-maailm töökeskkonnas teisiti teeb, mida teistes valdkondades töötades võib-olla ei oska mõistagi?

Kui ma võrdlen seda õe tööga või vaatan isa, ema ja vanaema pealt, siis IT-ettevõtte töökultuuri iseloomustavad kõige paremini koostöö, paindlikkus ja innovaatilisus. Näiteks saad kontoris mängida lauajalgpalli! (naerab) Tule, millal tahad, ja mine tööta, kus iganes. Kuna IT-maailmal on palju tulevikku ja tööjõupuudus on nii suur, siis ka meie Testlios peame tegema kõik selleks, et talente enda juurde kutsuda ja samas ka hoida. Võistlus on suur, sest igal andekal IT-inimesel on võimalus sõrmenipsuga leida endale uus töökoht. Ma arvan, et IT-ettevõtted peavad palju talentide nimel võitlema ja selle tõttu pakutakse töötajatele ka igasuguseid hüvesid. Kui ma vaatan oma pereliikmete töökohti, siis seal ei ole sellist üksteisest hoolimist, suhtlemist ja läbipaistvust.

Mis teid õnnelikuks teeb?

Oh, nii palju asju teeb mind õnnelikuks! Kõige õnnelikum olen selle üle, kuhu me jõudnud oleme. Vahepeal on raske end tööst välja tõmmata, vaadata suurt pilti ja mõelda – kuhu me jõudnud oleme. Päris pikk maa on kõnnitud ja ilmselt ootab ees veel pikem ja keerulisem. Tean, et kõik katsumused ja probleemid on paratamatud. Need tuleb lihtsalt jooksvalt lahendada ja nendest positiivsusega läbi sammuda. Kindlasti teeb Testlio mind väga õnnelikuks. Ja mu hobune. Ja Marko ka. Ja mu tiim. Ja testijate community.

Millal te saite aru, et Testliost võib midagi suurt välja tulla?

Tegelikult mõistsin seda kohe alguses, kui mul ettevõtte idee tekkis. Hakkasime Markoga võimalike ideede osas aju ründama ja juba siis tekkis unelm Testliost. Olen alati uskunud Testlio ideesse, sest me lahendasime Testlio loomisega kaks väga konkreetset probleemi.

Testijate tööd ei hinnatud – hinnati kvantiteeti, mitte kvaliteeti ehk testijatele maksti vigade arvu pealt, mitte selle pealt, kui palju väärtust tehtud töö kliendile pakkus. Teiseks ei teinud testijad omavahel koostööd, et aidata tiimil tagada parem kvaliteet. Testijate vahel oli pidev võistlusmoment, aga minu jaoks on kvaliteedi tagamine alati olnud koostöö koht.

Milline on olnud pere roll teie eduloos?

Perel on väga suur roll. Kui mõtlen just Testlio algusaegadele, siis ma arvan, et sellise toetuse saamine perekonnalt oli parim võimalik asi. Kolisime alguses Markoga tagasi Eestisse vanemate juurde, et üldse hakkama saada. Nende juures olles saime mõelda, kuidas eluga edasi tahame minna. Nad uskusid meisse, ei tekitanud kordagi pingeid ega nõudnud meilt kiireid otsuseid. Mul on äärmiselt hea meel, et vanemad uskusid meie ettevõtte loomise ideesse ja saavad nüüd ka tulemust näha. Julgen öelda, et kõik oli seda väärt – kõik need riskid, see valu.

Kui inimesed küsivad minult, mis mind inspireerib, siis minu elus on olulisel kohal vanaema. Imetlen, kuidas ta oma elu tagasilöökidest on välja tulnud. Tema ära-anna-alla mentaliteet on see, mis on ka minusse jõudnud.

Kui me arvestame startup’i töökultuuri ja üldse uue ettevõtte ehitamist, siis läheb seda omadust väga vaja. Kui tahad kiiresti ja kaugele jõuda, tuleb endasse uskuda, eksperimenteerida ja oma unistused ellu viia!

Kui saaksite alustavale endale mingi soovituse anda, siis mis see oleks?

Nüüd on nii raske tagasi mõelda sellele, kuidas mu mõte sel ajal töötas. Muidugi oli alguses raske, sest igasugused tagasilöögid olid minu jaoks laastavad. Kui keegi ütles midagi Testlio kohta halvasti, siis võtsin seda alati suure emotsionaalse koormana. Praeguseks olen jõudnud selleni, et ma lihtsalt ei hooli kõigest, mida teised ütlevad. Ma usun ja näen, et Testliol on tegelikult turgu ja me ei saagi alati kõigile meeldida. Samas on see põhiline tarkus, mida ma oleksin alustades võinud rohkem teada, aga see on ajaga tulnud. Kokkuvõttes, mitte keegi ei saagi kõigile meeldida.

Aga võimalusel uuesti alustades muudaksite midagi?

See on alati kahe otsaga asi. Mõtlen, et olen kõik endast juba andnud. Aga kui näiteks kunagi peaksin mingi järgmise ettevõtte tegema, siis kindlasti oleks teekond lihtsam, sest ma tean, mis sammud tuleb läbi teha. Näiteks kuidas jõuda ettevõttega 100 miljoni dollari tuluni, keda palgata eri faasides ja kuidas efektiivselt reorganiseerida tiimi. Praegu ma ikkagi õpin ja kuulan, mida kõik teised teevad, ja püüan enda peal katsetada.

Alati saab mõelda sellele, et oleks võinud eksimusi vältida, kiiremini probleeme lahendada ja otsuseid vastu võtta. Aga see on raske küsimus, sest ma arvan, et kokkuvõttes oleme Testlios arenguid hästi planeerinud ja kaugele jõudnud.

Mainisite eksimusi. Millised need olid?

Meil on olnud tõsiseid küsimusi, kas oleme ärimudeli osas vea teinud. Näiteks esimesel aastal ei mõelnud me sellele, et kuidas saaksime klientidelt teenida igakuist tasu. Meil olid kõik projektid on-and-off ehk klient tuli ja läks. Pikaajalist ärimudelit meil tegelikult polnud. Arvan, et oleksime võinud kiiremini jõuda arusaamiseni, mida meil igakuise sissetuleku tagamiseks on vaja teha. Meil läks umbes aasta või isegi natuke rohkem, et olukorda mõista ja parandada. Aga kui ei ole kogemust, siis ongi väga raske alustada oma ettevõttega. Töötajate palkamisel tuleb vigade vältimine samuti kogemusega.

Kas teil Testlio algusest siiani on olnud hetki, kus tundub, et asi võib katki jääda ja lõppeda?

Alguses oli mul kogu aeg selline tunne. Kuna Marko oli juba enne Testliot ettevõtluses, siis tema oli alati positiivne inimene minu kõrval, kes ütles, et „ah, see ei ole mingi probleem, see läheb üle, lahendame ära, ei ole midagi“. Kui me läksime Techstarsi ärikiirendisse Ameerikas, siis kohtusime esimese kuu aja jooksul umbes 90 ettevõtja ja investoriga. Nad kõik andsid meie toote kohta tagasisidet ja sealt tuli tõesti äärest ääreni arvamusi. Üks ütles, et „oi, kui hea idee“, teine ütles, et „sellega pole üldse midagi teha“. See viimane suhtumine lõi mind alati jalust nõrgaks, kuna mul puudus tollal täielikult enesekindlus. Inimestel oli hästi kerge mind mõjutada, aga Marko oli minu kõrval see, kes ütles, et pole midagi, lähme edasi ja nii oligi!

Tõesti alguses oli neid murdehetki palju, eriti minul. Olin harjunud elustiiliga, kus töötasime ööd ja päevad Testlios. Me ei jõudnud sõpradele ega perele üldse aega pühendada, see oli emotsionaalselt hästi kurnav. Kui Testlios midagi halvasti läks, siis võtsin seda alati väga raskelt. Ja see on ka koht, kus õppisin, et ei saa elus ainult ühte asja omada.

Ütlesite, et alguses mõjutas teid iga negatiivne kriitika. Aga kes või mis teid praegu mõjutab?

Ma arvan, et praegused mõjutajad on kindlasti kliendid, community – need on inimesed, keda ma kuulan ja kelle tagasiside on minu jaoks väga oluline. Community on meie globaalne testijate kogukond ehk nad on testijad üle kogu maailma. Praegu on meil 200 testijat, kellega me igakuiselt koostööd teeme. Nemad annavad meile platvormide ja ka muude asjade kohta tagasisidet. Nad küll mõjutavad mind, aga mitte negatiivselt. Ma ei mõtle nende tagasiside peale, et nüüd on vaja pillid kotti panna ja tegevus ära lõpetada. Pigem suhtun nii, et kriitika on alati hea, sest siis saab asju paremini teha. Arvan, et on oluline saada tagasisidet nendelt, kes kasutavad sinu toodet, kellele meeldib su toode ja kes tahavad, et see alati paremaks läheks.

Ehk siis Testlio võrgustik on tegelikult veelgi suurem?

Jah, ühelt poolt on meil oma töötajad, aga lisaks ka globaalne testijate kogukond. Paljud inimesed on öelnud, et me ei ole lihtsalt 65 töötajaga ettevõte, vaid tegelikult on meil 265 inimest. Testijate kogukonna olemasolu on väga oluline osa meie Marketplace’i ärimudelist. Samas kuna see tähendab rohkem inimesi, siis selle võrra ka rohkem hoolt ja tegelemist. Meil on testijad ja kliendid, aga alati ei pruugi meil piisavalt kliente olla, et leida võimalus, kuidas kõigile testijatele piisavalt tööd anda. Sellises olukorras peame leidma testijatega piisavalt ühisosa, et nad päriselt ära ei läheks. Seepärast teemegi webinar’e ja erinevaid mänge, et nad tunneksid ennast osana Testliost. Tegelikult me hoolime neist ja teeme kõik selleks, et saaksime rohkem kliente ja nemad saaksid rohkem tööd.

Kuidas testijad üldse Testlioni jõuavad?

Kui me alustasime Testlioga, siis ma olin ise testija ja kutsusin paljud oma tuttavad platvormile. Siiani on testijate community tegelikult ikkagi sõbralt sõbrale laienenud haru. Mina olengi praegu oma töö fookuseks võtnud just community, et saaksin käia nende kokkusaamistel ja rääkida testijatega, miks nende töö meile oluline on.

Mida Testlios tehakse, et ülemaailmne testijate community võrgustik püsiks?

Praegu on meil Testlios olemas eraldi community tiim, kes tegeleb sellega, et meie platvormile registreeruvad testijad oleks õnnelikud – neil oleks võimalusi õppida ning neil oleks proovikive. Testlio community testijad on vabakutselised ega ole Testlio palgal.

Alustasite ise testijana ja nüüd olete tegevjuht. Kes on teie jaoks see inimene, kellele alt üles vaatate?

Neid on ikka palju. Kui ma mõtlen ettevõtja perspektiivist, siis ma vaatan alt üles teistele Eesti edukatele ettevõtjatele ja idufirma loojatele, kes on kaugele jõudnud. Räägin siinkohal TransferWise’i ja Pipedrive’i asutajatest. Nemad on alati minu jaoks väga inspireerivad. Olulised on kindlasti ka Testlio mentorid, kes on oma kogemustepagasiga aidanud meil väga rasketest olukordadest välja tulla. Näiteks meil on USA-s väga hea nõustaja Steve Semelsberger. Ta on Testlio ajaloos palju aidanud teha kannapöördeid, mis on meid väga positiivselt edasi aidanud. Mind inspireerib see, kuidas mõned inimesed annavad suure kogemuse pealt sellise enesekindlusega tagasisidet. Siis tekib tunne, võikski proovida seda teha, mida nad soovitasid. Seejärel lähed räägid teistega ja kuuled sama tagasisidet, mõeldes, et okei, proovime siis. Ja kui proovid, siis see lähebki nii, nagu sa lootsid. Keegi ei saa meile kunagi öelda, et mingi lahendus toimiks 100%. Peame ise kuldse kesktee leidma.

Mainisid teisi Eesti edukaid IT-ettevõtteid. Kas teete nendega omavahel ka koostööd või on see karm konkurentsimaailm?

Ei ole! Me teame ju kõiki Eesti suuremaid startup’e ja ma just panin tähele, et näiteks kaks nädalat tagasi käis meie HR-tiim (toim. personali-tiim) TransferWise’il külas, et kuulda nende kogemusi. Samamoodi rääkis meil Pipedrive’i arendusjuht oma kogemusest. Täpsemalt sellest, millist arendustiimi moodustada ja eesmärke paika panna, et tulemus oleks efektiivne. Jagamist on hästi palju ja tuleb lihtsalt küsida, sest tegelikult inimesed on enamasti valmis jagama oma kogemusi. Startup-kogukond on toetav ja see on minu arust äge. Ma arvan, et see eristab meid ka teist tüüpi ettevõtetest, sest meil pole otsest konkurentsi omavahel. Konkurents pigem hajub, sest me mõtleme nii globaalselt.

Kas väidan õigesti kui ütlen, et Testlio kollektiiv on nooremapoolne?

Jah, see on küll nii. Meil on keskmine vanus kuskil 28 või 29.

Miks see nii on?

Sellele on raske vastust leida. Kui me alguses hakkasime inimesi palkama, siis võtsime rohkem tiimi inimesi, kellel oli paar aastat töökogemust ja nad olid rohkem huvitatud startup’iga ühinemast. Arvan, et algfaasis on lihtsam palgata nooremaid inimesi, sest nad on ise valmis riskima ja nad tulevadki teadmisega, et ettevõte ei pruugi kuue kuu pärast eksisteerida. Suurema kogemustepagasiga inimesed võib-olla tahavad mingit kindlust ja seda me alguses lihtsalt ei suutnud pakkuda. Paljudel on juba ka pered, kus ei saa võtta vastu otsust minna startup-ettevõttesse, kus keegi ei garanteeri, et järgmised viis aastat on kindlad. Noored, vastupidi, on väga näljased ja arvan, et me oleme endiselt väga näljane ettevõte. Tahame kiiresti ja kaugele jõuda. Nüüd on muidugi väga hea, et oleme stabiilsuse leidnud. Meil on ärimudel ja teame, et me ei sure välja. Peame lihtsalt õiged otsused vastu võtma ja õigesti oma ettevõtet hindama, siis on kõik hästi.

Ennustame – teie kümne aasta pärast, kus te oma elus olete, mida teete ja kellega?

Ma arvan, et olen ikkagi Testlioga seotud. Ma ei näe, et ma niipea tahaks midagi muud teha. Paljud küsivad, kas me tahame Testlio maha müüa, aga sellist momenti pole olnud. Meil on nii palju teha ja meil on nii suur turg, mida üle võtta. Tuleb lihtsalt tööd teha ja edasi minna. Kümme aastat on väga pikk aeg muidugi, aga minul jõud ei rauge. Seda enam, et mul on tõesti nii äge olnud ehitada ettevõtet, kus mul on nii suur kirg eriala vastu. Proovikivi tegelikult ongi muuta see teema rohkematele inimestele südamelähedaseks.

Kümme aastat on tõesti pikk aeg. Aga kui mõtleme lähitulevikku, siis näiteks mida tahaksite poole aastaga ära teha ja kuhu jõuda?

Lühike eesmärk on Testlio tööle saada nii, et mõtleme detailselt turundusest kuni klienditeeninduseni välja. Oletame, et me lähme kuskile üritusele, kus saame täpselt 50 potentsiaalset klienti, kelle seast viis tuleb meile kliendiks ja hakkavad meile raha maksma. Meie soov on omakorda teada saada, et viie kliendi teenindamiseks on meil vaja x number testijaid x riikides ja x number klienditeenindajaid, et kliente hallata. Lisaks soovime täpselt teada, kui palju on meil vaja arendajaid, et jõuda soovitud tulemuseni ja automatiseerida töökeskkond meie testijatele ja QA-tiimile (toim. kvaliteedikontrolli tiimile). Tahame masinavärgi tööle saada, et mõista, milliste klientidega meil kõige parem koostöö on, miks see nii on ja milliseid protsesse peame neile pakkuma. Praegused kliendid on väga suured ja erinevad ning nõudlikud ettevõtted, aga samas neil on ikkagi haakumiskohad, mis on neil kõigil samasugused. Õpime kogemusest ja proovime masinavärgi tööle panna. Meil on kindlasti väga keeruline ärimudel, sest seda pole varem testimisvallas väga palju praktiseeritud. See tähendab, et puudub suur turuliider, kes oleks näidanud 100% hästi toimivat mudelit. Meil on palju katsetamist, see on väga põnev.

Kui me räägime potentsiaalsete töötajatega, siis just see on üks põhjustest, miks inimesed tahavad Testliosse tulla. Suur turg on nii palju ajast maas seal, kus meil on võimalik suurt innovatsiooni luua. Proovikive on palju, ei tohi lihtsalt alla anda!

Aga on ka siis Eesti ja USA Testlio koduks?

Siis on Testlio kindlasti juba suurem. Meie eesmärk on saada turuliidriks ja jõuda olukorrani, kus tarkvara testimise osas mõeldakse kohe Testlio peale. Minu soov on jõuda ka selleni, et testimisest ei mõeldaks enam kui algtasemel tööst, vaid võimalusest saada endale äge ja võimas karjäär.

Olete väga optimistlik, kas te ettevõtte kiire kasvu kestel läbipõlemisohtu pole tunnetanud?

Möödunud aastal olin olukorras, kus pühendusin vaid tööle ja selle tulemusena halvenes tervis. Siis sain aru, et niimoodi enam edasi minna ei saa ja pean enda eest hoolt kandma. Sain endale pulmakingiks hobuse ja temaga tegeledes hakkasin ka enda tervise eest rohkem hoolt kandma. Praegu on mul nii palju energiat, et tahaks kõik maailma asjad ära lahendada.

Lugu ilmus Tööinspektsiooni ajakirja Tööelu 2017. aasta kolmandas numbris.

Intervjueeris Hannus Luure

Foto: Rait Tuulas

Tagasi
Kristel Kruustük avab iduettevõtte telgitagust
Võta ühendust

Teksti suurus

Reavahe suurus

Kontrastsus

Ligipääsetavusest

Tooelu.ee loomisel on peetud silmas, et siin avaldatav info oleks kättesaadav ja kasutatav võimalikult paljudele inimestele.

Loe lisaks