Avaleht / Uudised

Eva-Maria Õunapuu armastusest lõhnaküünalde vastu sündis edukas ettevõte

05.05.2017


JOIKi asutaja ja omaniku Eva-Maria Õunapuu eestvedamisel on muutunud lõhnaküünalde ja looduskosmeetika kaubanduspõhimõtted ning üha enam eestlasi saavad tuttavaks koduspaa võimalustega. Kohtusime Eva-Maria Õunapuuga Tallinna külje all erekollases JOIKi tootmishoones, mis on justkui sõõm värskust ümbritsevate hallide tootmishoonete keskel.

12 aastat tagasi alustasite hobi korras lõhnaküünalde valmistamisega. Kuidas kasvas sellest välja idee oma äri tegemiseks?

Mõnes mõttes oli see juhus. Kuigi ma ei alustanud küünalde valmistamist mõttega, et sellest kasvab äri, viis üks asi teiseni ja ometi nii läks. Ettevõtlus sobib mulle ja ilmselt ma otsisin ka alateadlikult väljundit, kuidas seda realiseerida.

Huvi küünalde vastu oli see, millest kogu idee idanema hakkas. Kui olin mõnda aega lõhnaküünlaid hobi korras teinud, siis ühel hetkel proovisin neid ka müügiks pakkuda. Ma sain positiivset tagasisidet ning see motiveeris mind jätkama. Alguses oli küünalde valmistamine lisategevus, mida tegin oma palgatöö kõrvalt. Ega väga kaua aega läinudki, kui oli näha, et lõhnaküünalde tootmisel on potentsiaali ning mind ennast hakkas see märksa enam huvitama, kui senine palgatöö juristina.

Millal ja kuidas tulid esimesed töötajad?

Hobi korras alustasin ma lõhnaküünalde tegemist 2005. aastal. Esimestel aastatel tegin ma kõiki asju üksi. Ühel hetkel kasvas maht aga nõnda suureks, et paratamatult tuli langetada otsus tuleviku osas. Minu ees oli valik, kas see ettevõtmine on vaikselt üksinda nokitsemise asi või tuleb tegevust laiendada nii, et üksi enam seda kõike ei jõua ära teha. Toona otsustasin laienemise kasuks ning kui tahad edasi areneda, siis tuleb otsida abivägesid. Esimene töötaja tuli ettevõttesse 2008. aasta sügisel.

Mis ajendas teid lõhnaküünalde kõrval looduskosmeetikat tootma hakkama?

Looduskosmeetika pool tuli ettevõtmisse üsna ruttu kõrvale. Kui alustasin lõhnaküünalde valmistamisega, siis õppisin iseseisvalt väga palju ning otsisin eri allikatest vajalikku teavet. Internetis on foorumeid, kus sarnase hobi või väikeettevõtluse korras tegutsevad inimesed kogemusi vahetavad. Nendes aruteludes selguski, et väga paljud küünalde valmistajad teevad selle kõrval ka seepe või vannitooteid.

Ühest küljest tulenes valik kindlasti ka hooajalisusest. Küünlad on siiski mingil määral hooajakaup, kuigi aasta-aastalt on järjest enam kasvanud nende inimeste hulk, kes aasta läbi lõhnaküünlaid põletavad. Küll aga eelistatakse eri perioodidel eri lõhnasid. Talvel on populaarsed piparkoogi- ja teised vürtsikad lõhnad, suvel eelistatakse kergemaid lõhnu.

Sellegipoolest on näha, et küünlaid ostetakse põhiliselt siiski talvel. Kosmeetikat seevastu saab ühtlaselt müüa aasta läbi, sest inimene tarbib seda kogu aeg. Eks selle pealt saabki öelda, et looduskosmeetika lisandumine lõhnaküünalde juurde oli mõnes mõttes seotud ärilise loogikaga.

Mis teid looduskosmeetika loomisel inspireerib?

Kosmeetika on võrreldes lõhnaküünaldega palju laiem, keerulisem ja mitmekülgsem valdkond. Kuigi ka lõhnaküünaldes on põnevust. Võib ju tunduda, et küünalde valmistamises ei ole midagi keerulist – sulatad vaha, lisad lõhnaaine ja ongi valmis – tegelikult aga eelneb küünla turule toomisele väga pikk ja tihti keeruline eeltöö ning põhjalik testimine.

Siiski on küünlad võrreldes kosmeetikaga ühetüübiline toode. Kosmeetikamaailm on väga mitmetahuline, juba valdkondi on selles nii palju erinevaid, rääkimata toodetest endist. Ka JOIK on oma tootevalikut pidevalt arendanud. Kui alustasime lihtsamate toodetega nagu vannitooted või seebid, siis viimastel aastatel oleme liikunud järjest keerulisemate tootegruppide ja spetsiaaltoodete poole nagu näiteks vananemisvastased tooted. Mind inspireeribki see võimaluste rohkus, põnevad toorained ning võimalus õppida ja teha pidevalt midagi uut.

Kuidas JOIKi uued tooted sünnivad?

Kõik oma tooted töötame välja maja sees. See, kuidas me mõne konkreetse toote ideeni jõuame, võib olla väga erinev. Näiteks jälgime, millises suunas liiguvad üldised turu suundumused. Teine võimalus on klientidelt saadud tagasiside ja ettepanekud. Kliendid küsivad meilt aeg-ajalt tooteid, mida meil veel ei ole, ning sellest tekibki idee. Kolmas variant on see, et meil on mingi põnev tooraine ning siis hakkame sellele väljundit mõtlema.

Üldiselt algab uue toote väljatöötamine ikka eesmärgi püstitamisest, et millist toodet on tarvis luua. Siis algab katsetamise faas. Esimesena koostatakse esialgne retsept, mida katsetuste käigus hakatakse edasi arendama. Protsessi kestus võib olla väga erinev. On tooteid, mis võivad valmida väga kiiresti, sest kohe katsetuse alguses klapib kõik hästi. Vahel on ka mõni toode, mille turule toomist valmistame ette ka aasta aega või isegi kauem. See sõltub väga palju toote keerukusest.

Esimesena valminud katsetused tuleb kõigepealt iseendal peal ära katsetada. Kui olen tulemustega rahul, siis teeme katsetusi maja sees. Sealt edasi on järgmine etapp veidi laiem ning sinna on kaasatud meie töötajate pereliikmed ja sõbrad. Kõik annavad oma tagasiside ning selle pealt saame teha täpsustusi retseptis.

Samuti teeme koostööd tooraine tarnijatega. Ka neilt saame me tagasisidet ja infot. Võrreldes oma tegevuse algusaastatega, on nüüd oskusteavet palju rohkem ning seda on oluliselt kergem leida.

Muidugi on uue toote turule toomiseks vaja läbida ka seadusest tulenevad etapid. Tootele tuleb teha ohuhinnang, viia läbi stabiilsustest jne. Need teeme me toodetele, mis on väljatöötamise viimases etapis ning valmis turule minema.

JOIKi tooted on lisaks Eestile saadaval ka välismaal. Kuidas senine ekspordiedu on saavutatud?

Ühte kindlat edu valemit on siin väga raske välja tuua. Meil on ekspordi osas väga vedanud ja hästi läinud, sest meie vastu on välismaal väga palju huvi tuntud. Juba algusaastatel, umbes 2008. aastast, hakkas see ilmnema. Tõsisemalt hakkasime ekspordiga tegelema alles 2012. aastal. Enne seda tegime me väiksemamahulisi müüke lähiriikidesse.

Aastal 2012 alustas meil tööd spetsiaalselt ekspordile keskendunud inimene. Sellest ajast alates on meie eksport kogu aeg kasvanud. Meil on hästi läinud, sest väga paljud meie ekspordipartneritest on meid ise üles leidnud. Samas aga peitub tõeline võti selles, kuidas see esialgne huvi toimivaks koostööks vormida – sellega peab tööd tegema iga päev ja tihti ei ole see sugugi lihtne.

Kuidas te praegu uusi koostööpartnereid leiate?

Pea iga nädal saame kirju koostööettepanekutega, aga elu on meile õpetanud, et iga huvilisega ei ole siiski mõtet koostööle asuda. Meie jaoks on oluline, et partner, kellega lepingu sõlmime, oleks pühendunud, oma koduriigis vajalike kontaktidega ja tunneks nii kosmeetika, lõhnaküünalde kui ka jaekaubanduse valdkonda. Paratamatult näeme seda, et kosmeetika on emotsionaalne valdkond.

Tihti juhtub, et meiega võtavad ühendust inimesed, kes on meie toodete fännid ja soovivad seetõttu neid tooted ka oma koduriigis tutvustada ja müüa. Nende hulgas on nii eestlasi, kes elavad välismaal, kui ka välismaalasi, kes on Eestis käies või kusagil mujal saanud meie tooteid proovida. Neil on entusiasm, mis on kindlasti äärmiselt vajalik, kuid paraku tihti puudub kogemus nii kosmeetika kui ka jaekaubanduse valdkonnas. Samuti ei anta endale aru, et kosmeetikavaldkond on äärmiselt keeruline ning konkurents väga tihe ning tundmatu tootemargiga, mida JOIK enamikes välisriikides praegu siiski veel on, läbimurde saavutamine võtab aega ja ressurssi. Praegu üritame leida koostööpartnereid nende firmade hulgast, kellel on juba varasemad kogemused kosmeetika jaekaubanduse valdkonnas, kes teavad, milleks peab valmis olema ja kes on tulemustele orienteeritud.

Ukse Jaapani turule paotas teile ilublogija, kelle JOIKi toote postitust märkas teie nüüdne koostööpartner Jaapanis. Kas taolisi juhtumisi on ka hiljem ette tulnud?

See kogemus oli tõesti väga konkreetne. Meie praegune partner võttis meiega ühendust ning viitas kohe konkreetsele blogile ja selles ilmunud postitusele. Meie poole on pöördunud teisigi, kes on öelnud, et nad oma meie tooteid kusagil näinud või siis nende kohta lugenud. On ka inimesi, kes Eestis käies on otsinud kohalikku kaupa ja ostnud proovimiseks meie tooteid.

Kindlasti on blogimaailm praegu väga oluline, eriti väikeettevõtete jaoks. Seda enam, et väikestel ettevõtetel, mida ka meie oleme, ei ole suurt turunduseelarvet. Seetõttu on alternatiivsete meediakanalite nagu sotsiaalmeedia ja blogide kasutamine väga tähtis. Kindlasti aitab see leida uusi koostööpartnereid ja jõuda ka uute klientideni.

Kuidas üldse küünalde turustamine käib?

Meie oleme otsustanud, et me ei turusta oma lõhnaküünlaid eraldi. Meie turustame oma tootemarki ning kogu oma tooteportfelli koos.

Mis aga küünalde puhul on huvitav, siis võime vähemalt osaliselt lugeda enda teeneks selle, et nüüd leiame lõhnaküünlad kaubanduses kõrvuti kosmeetikaga. Varem oli kaubanduses kosmeetika ja lõhnaküünlad eraldatud. Kui võtame ühe konkreetse müügikoha, siis kosmeetikat müüdi ühes osakonnas ning küünlaid kusagil mujal tarbe- või kodukaupade osakonnas. Meile on südamelähedane koduspaa kontseptsioon ja seetõttu leiame, et lõhnaküünlad ja kosmeetika käivad kokku. Inimesed tahavad terviklikku emotsiooni ja neil peab olema võimalus luua ka kodus spaale iseloomulik atmosfäär, mida saab teha näiteks lõhnaküünaldega.

Kuidagi õnnestus meil oma suuremaid müügipartnereid veenda, et nad asetaksid lõhnaküünlad ja kosmeetika oma müügikohtades kõrvuti. Ühel hetkel avastasid nad ka ise, et see toimib väga hästi. Küünalde hea lõhn lausa kutsub inimesi riiuli juurde. Ning kui lõhnaküünlad ja kosmeetika asuvad kõrvuti, siis on inimestel võimalik mugavalt soetada enda koduspaa jaoks vajalikud tooted ühes kohast.

Meie igatahes turustame oma tooteid koos. Kuigi esmapilgul tundub, et tegu on erinevate toodetega, siis tegelikult need täiendavad teineteist.

JOIK on oma tegutsemisaja jooksul pidevalt kasvanud. Kui palju on teil praegu töötajaid ja kes on teil kõige kauem tööl olnud?

Praegu töötab JOIKis 19 inimest. Väga mitu töötajat on tulnud ja jäänud, selle üle on väga hea meel. Eks ikka on ka inimesi, kes otsivad vahepeal uusi proovikive, kuid hea meel on, et väga paljud on JOIKi jäänud pikemalt. Et kõige suurem laienemine on toimunud viimastel aastatel, siis paljud töötajad on liitunud ka sellel ajal.

Millised teie juhtimispõhimõtetest on teie hinnangul JOIKile edu toonud?

Kui alustasin oma ettevõtmisega, siis ma ei mõelnud, et olen juht. Pean kohe ka ära ütlema, et mul ei ole vastavat ettevalmistust ja ma teen oma tööd nii hästi, kui ma seda oskan. Seetõttu ei ole ma tavaline juht nagu neid suuremates ettevõtetes kohtab. Seal kuulutatakse juhi leidmiseks välja konkurss ja valitakse välja inimene, kellel on vastav ettevalmistus ja väga selge arusaam, kuidas ettevõtet juhtida.

Meie ettevõtte kasv on olnud väga orgaaniline. Nüüd on meil tööl 19 inimest, mistõttu on juhtimises ülesandeid juurde tulnud. Ettevõtte algusaastatel oleks praegune seis minu jaoks utoopiline tundunud. Oma ettevõtte juhtimine on minu jaoks suur asi ja väga suur vastutus.

Ma loodan, et olen paindlik ja mõistlik juht. Meil on tööl inimesed, kes on hakkajad ning neil on palju häid ideid. Me töötame pigem meeskonnana. Meil ei ole sellist kommet, et on juht, kellele järgnetakse, meie ettevõtte töötab koostöös. Loomulikult on meil protsesse, mis vajavad iga päev haldamist ja suunamist. Ettevõtte kui terviku osas tegutseme meeskonnana ja liigume edasi üheskoos.

Milline aeg on JOIKi tegutsemise ajal kõige keerulisem olnud ja miks?

Seda on väga keeruline öelda ja ma isegi ei oska välja tuua ühtegi sellist aega. Meie tegevus on olnud stabiilne ja me oleme saanud rahulikult oma ettevõtet arendada.

Võib-olla on veel tarvis aega, et kohaneda praeguse olukorraga, kus meie ettevõte on viimase kahe-kolme aasta jooksul hüppeliselt kasvanud. On ikka väga suur erinevus, kas tegutsed kolmekesi või 19 inimesega. Võib-olla seisab keeruline hetk veel ees. Mingil hetkel oleme kindlasti valiku ees, kas tahame veelgi laieneda või hoiame olemasolevat olukorda.

Kui vaadata tagasi majandussurutisele, siis see oli meie jaoks hea aeg. Ka edaspidi oleme aasta-aastalt käivet kasvatanud. Selles mõttes ei ole me õnneks pidanud keerulisi aegu üle elama ja oleme saanud segamatult kasvada.

Milline näeb välja teie tavaline tööpäev?

Minu tööpäev sõltub väga palju sellest, mis parasjagu toimub. Seetõttu on minu tööpäevad väga erinevad.

Kui meil on käsil mõne uue toote väljaarendamine, siis olen ma tootmisosakonnas, müts peas, ja valmistan tootekatsetusi. Kuigi tootearendusega tegeleme pidevalt, siis mõni periood on väga intensiivne ja päevad mööduvad peamiselt tootmisosakonnas.

Suurem osa päevi möödub siiski arvuti taga ja nõupidamistel. Paberitöö tahab tegemist ning samuti tuleb suhelda tarnijate ja edasimüüjatega. Selles osas proovime ülesandeid ka jaotada, et saaksin keskenduda uute toodete väljatöötamisele. See on minu peamine kirg ja sellest sai ju alguse kogu meie ettevõtmine.

Meil on väike meeskond ja enamiku asju arutame koos läbi, väikeses firmas tuleb ka olla paindlik ja kursis erinevate valdkondadega. Nii ongi tavaline, et ühel päeval tuleb tegeleda tootearendusega, teisel otsustada reklaamide üle, kolmandal tegeleda ekspordiküsimustega, jne. Igal juhul on minu töö väga vaheldusrikas.

Kasutate oma tootmises erinevaid tooraineid ning lõhnaküünalde tegemiseks näiteks ka intensiivseid lõhnaaineid. Kuidas tagate nende erinevate toorainete käsitlemisel töötajatele hea töökeskkonna?

Igal toorainel on oma ohutusnõuded ja nendest tuleb kinni pidada, kuid üldiselt ei ole looduskosmeetika valdkonnas kasutatavad toorained kõrge riskiastmega.

Kindlasti järgime me erinevaid regulatsioone. Mis puudutab konkreetselt lõhnaainetesse, siis nende käsitlemisel oleme pööranud tähelepanu töökeskkonna ventilatsioonisüsteemile. Kui võõras inimene tuleb meie majja, siis võib talle tunduda, et siin on palju lõhnu. Meie enda meeskonna liikmete jaoks on selles keskkonnas töötamine nii tavaliseks muutunud, et erinevalt võõrast inimesest meie jaoks need lõhnad enam väga intensiivsed ei tundu. Kindlasti on tootmisosakonnas meeldivaid lõhnasid kõige tugevamalt tunda siis, kui parasjagu uusi küünlaid valatakse.

Igal toorainel on kaasas oma ohutuskaardid ja vastavalt neile me ka käitume. Kuna meie ampluaas on ka looduskosmeetika, siis moodustavad suure osa meie toorainest ained, mida võib leida ka koduköögis – õlid, rasvad, sool-suhkur, ürdid jne. Seetõttu meenutab meie tootmine paljuski mõnda suurt kööki. Kuigi meie kasutatavad toorained mahuvad laiemas mõistes kemikaalide alla, siis on enamjaolt tegu siiski madala riskiastmega toorainega.

Millised on teie ettevõtte kõige suuremad riskid ja kuidas te neid maandate?

Kui vaatame riske laiemalt, siis üks selline on majanduskeskkond tervikuna. Kui majanduskeskkond peaks kardinaalselt muutuma, siis on selge, et see mõjutab ka meid.

Midagi spetsiifilist ei oska ma välja tuua. Võib-olla seda, et kosmeetika puhul tuleb jälgida, millises suunas liiguvad suundumused.

Koostöö partneritega on meil samuti hästi sujunud. Eks vajadusel peavad ka alternatiivid olemas olema. Eks see ole pigem üldine tõde, et ükskõik, millises valdkonnas ka ei tegutseks, siis mune ei tasu ühes korvis hoida. Olgu need siis müügikanalid või keskendumine vaid väga konkreetsele turule. Kui üks turg või edasimüüja moodustab ettevõtte portfellis suure osa, siis see on risk. Hajutamine on kindlasti oluline ka tarnijate puhul. Kui näiteks mõne tarnijaga peaks miskit juhtuma, siis peab leidma alternatiivsed lahendused tooraine saamiseks. Elus võib ju igasugu asju ette tulla.

Millal teil viimati tööinspektor käis?

Tööinspektor käis viimati meie juures möödunud aastal. Tegu oli konstruktiivse asjaajamisega ning meil läks kenasti. Usutavasti pole vist ühtegi ettevõtet, kus midagi paremaks ei saaks teha, ka meile esitati mõni märkus. Näiteks tuli koostada redeli kasutusjuhend ja täiendada mõningast dokumentatsiooni. Mulle tundub, et väikeste ettevõtete jaoks võib olla kogu töökeskkonna ja selle nõuetega seonduv paras katsumus. Meie olime siiski juba varem kõik nõuded endale selgeks teinud, koostatud oli riskianalüüs ja muu vajalik, seetõttu ei olnud ka suuri puudujääke.

Lugu ilmus ajakirja Tööelu 2017. aasta esimeses numbris.

Tagasi
Võta ühendust

Teksti suurus

Reavahe suurus

Kontrastsus

Ligipääsetavusest

Tooelu.ee loomisel on peetud silmas, et siin avaldatav info oleks kättesaadav ja kasutatav võimalikult paljudele inimestele.

Loe lisaks